Protokół z XXXI Sesji

PROTOKÓŁ Nr XXXI/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 21.05.2009 r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Surażu
 
 
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad dodając dodatkowy punkt dotyczący projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/164/09 z dnia 28 kwietnia 2009r. w sprawie wprowadzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawani i wypłacania dodatku mieszkaniowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż
1. Otwarcie obrad XXXI Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXX sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r
6. Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Tryczówka-Doktorce- przejście przez miejscowość Doktorce droga nr. 1510 B- kontynuacja budowy chodników oraz remont kapitalny chodników oraz remont kapitalny chodnika w m. Lesznia w ciągu drogi powiatowej nr 1507 B.
7. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Suraża.
8. Omówienie sprawy związanej z ustaleniem pensum Dyrektora Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu i podjęcie stosownej decyzji w tym zakresie.
9. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/164/09 z dnia 28 kwietnia 2009r. w sprawie wprowadzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawani i wypłacania dodatku mieszkaniowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż
 
10. Informacja Komendanta Komisariatu Policji w Łapach o stanie bezpieczeństwa w rejonie działania Komisariatu Policji w Łapach, w tym na terenie Gminy Suraż.
11. Omówienie sprawy związanej z budową ul. Zagumiennej w Surażu i podjęcie stosownej decyzji.
12. Zapoznanie się z informacją Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dotycząca opłaty stałej w przedszkolu i podjecie stosownej decyzji
13.Interpelacje i zapytania radnych.
14. Sprawy różne i wolne wnioski.
15. Zamknięcie obrad XXXI sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Radni Rady Miejskiej porządek obrad przyjęli 15 głosami jednogłośnie.
 
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informację z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXX sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 15 głosów za.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XXXI/ 170/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem dlaczego zabrano 100 tys. zł z paragrafu na drogi i co to za kwota 7 tys. zł. na zakup wyposażenia stołówki w szkole w ramach programu pomoc Państwa.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w budżecie przyjętym w grudniu 2008r. te 100 tys. zł. było ujęte w planie wydatków natomiast w planie dochodu było ujęte 50 tys. z Funduszu Odnowy Gruntów na drogę za stadionem, na którą miał być składany wniosek  realizowany  po połowie z tym funduszem 50×50. Co do tych 7 tys. na doposażenie stołówek szkolnych to 80 % dokłada Wojewoda a 20 % dokłada gmina.
Uchwałę Nr XXXI/ 170/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 15 głosami za jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XXXI/171/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Tryczówka-Doktorce- przejście przez miejscowość Doktorce droga nr. 1510 B- kontynuacja budowy chodników oraz remont kapitalny chodników oraz remont kapitalny chodnika w m. Lesznia w ciągu drogi powiatowej nr 1507 B.
Pani Sekretarz nadmieniła, iż w tej uchwale zmienia się tylko treść zadania środki pozostają jak wcześniej 
Uchwałę Nr XXXI/171/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Tryczówka-Doktorce- przejście przez miejscowość Doktorce droga nr. 1510 B- kontynuacja budowy chodników oraz remont kapitalny chodników oraz remont kapitalny chodnika w m. Lesznia w ciągu drogi powiatowej nr 1507 B przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XXXI/172/09 z dnia 21 maja 2009r.w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Suraża.
Pani Sekretarz nadmieniła, iż podwyżka ta będzie obowiązywała od 1 kwietnia 2009r.
Pan Leszczyński stwierdził, iż podwyżkę uzależniam od tego ile Pan pozyskał środków z zewnątrz i chciałbym znać finalną wypłatę na rękę a nie tylko podstawę.
Pan Burmistrz stwierdził, iż za której kadencji we wszystkich miejscowościach były realizowane inwestycje, a w tej będą. Od początku kadencji były składane wnioski, które były ocenione pozytywnie pod względem merytorycznym i formalnym tylko nasz dochód na jednego mieszkańca eliminuje z wysokiej punktacji w RPO, zrobiliśmy te dwie drogi w swoim zakresie. Do Schetynówki będzie ponownie składana droga w Doktorcach.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż Suraż nigdy nie miał szczęścia do pozyskania zewnętrznych środków.
Pan Burmistrz stwierdził, iż jest duże przesunięcie w czasie przy rozdaniu środków, dopiero rusza Program Obszarów Wiejskich z których teraz na dwa projekty dostaniemy na bank. Jeszcze będzie zwrot środków z przepompowni w Średzińskich. Ruszy również pod koniec roku program finansowania Lidera tam mamy zagwarantowane mln. zł.
Pan Leszczyński stwierdził, iż obietnic mamy za dużo ja chciałbym stan faktyczny. O tym Liderze to ja już słyszę od 3 kadencji i nic z tego nie mamy. Ja nie żałuję pieniędzy dla Burmistrza ale jeśli nic się nie dzieje to skuteczność żadna.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż z tej kadencji zrobiono porządek z parkingiem Urzędu poprawiono kanalizację na ul. 11 Listopada. Co do tych środków z zewnątrz to trzeba mieć szczęście i dobre plecy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż bardzo dużo w tej kadencji współpracujemy z Powiatowym Zarządem Dróg.
Pan Wysocki zwrócił się z prośbą do Pana Burmistrza aby w przyszłości wprowadzał w czyn te rzeczy które są uchwalane.
Uchwałę Nr XXXI/172/09 z dnia 21 maja 2009r.w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Suraża przyjęto 14 głosami za, 1 osoba się wstrzymała.
 
Ad.8.
Pani Sekretarz  przedstawiła radnym uchwałę Nr XXII/127/08 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 22 października 2008r. w sprawie zasad udzielenia i rozmiaru zniżek nauczycielom którym powierzono stanowiska kierownicze w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu w której, ustalono pensum dyrektorowi i wicedyrektorowi Zespołu... Nadmieniła, iż w związku z zwiększeniem zadań dyrektora i wicedyrektora Zespołu... z uwagi na włączenie do Zespołu Publicznego Gimnazjum w Doktorcach zasadne byłoby zwolnić w całości dyrektora z pensum, wicedyrektorowi ustalić 6 godz. tygodniowy wymiar zajęć. Stwierdzając, iż można to zrobić po przez zapis w protokole nie podejmując uchwały.
Pani Dorota Marczuk – Dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych poprosiła o zwolnienie z obowiązku pełnienia zadań nauczyciela. Stwierdzając, iż obowiązki dyrektorskie są coraz większe i mało czasu poświęcić mogę funkcji nauczyciela. Następną przyczyną jest rezygnacja Pani Renaty Maleckiej - z funkcji wicedyrektora dla której brakuje godzin lekcyjnych do pełnego etatu, zwalniając mnie z pensum przekaże brakujące godziny lekcyjne dla wicedyrektora. Stwierdziła, iż obecna sytuacja dezorganizuje pracę szkoły.
Radni wyrazili zgodę na zwolnienie Dyrektora z pensum.
Pan Wysocki stwierdził, iż uczciwym  sposobem byłoby ogłoszenie nowego konkursu na Dyrektora szkoły.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nie ma idealnych dyrektorów, przedłużając stanowisko Dyrektorowi poprosiłem o opinię rodziców i kuratora, będę od pani dyrektor w przyszłości wymagał więcej niż do tej pory. Niepokoi mnie, że dużo czasu poświęca się  liceum w Surażu kosztem naszego Zespołu Szkół... W sprawie zatrudnienia dodatkowego nauczyciela, będzie on zatrudniony na część etatu Pani Beaty Ostaszewskiej, która od września zostanie wicedyrektorem szkoły w Surażu.
Pan Kowalewski stwierdził, iż Pani Ostaszewska jak najbardziej nadaje się na stanowisko wicedyrektora szkoły, iż opinie dzieci co do tej osoby są bardzo pozytywne.
Pan Leszczyński stwierdził, iż te liceum w Surażu przynosi większy rozgłos dla Suraża niż Burmistrza artykuły.
Pan Sosnowski zgodził, się ze zdaniem Pana Leszczyńskiego dziękując za dobrą organizację w liceum której sam byłem absolwentem.
Pani Dyrektor stwierdziła, iż były Burmistrz Pan Zenon Borowski wyraził zgodę na stworzenie liceum w Surażu. Stwierdził, iż uczą się tu osoby z terenów przyległej do naszej gminy i coraz więcej osób z naszej gminy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż do szkoły nic nie mam, chodziło mi o kilka dni które dyrektor poświęcała na matury w liceum.
Radni jednogłośnie wyrazili zgodę na zwolnienie w całości z tygodniowego wymiaru zajęć dyrektora Zespołu oraz ustalenia wicedyrektorowi 6 godzinnego tygodniowego  wymiaru zajęć.
Pani Dyrektor podziękowała radnym za przychylną odpowiedź na jej prośbę i za przedłużenie stanowiska dyrektora.
Ad.9.
Projekt uchwały Nr XXX1/173/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/164/09 z dnia 28 kwietnia 2009r. w sprawie wprowadzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXX1/173/09 z dnia 21 maja 2009r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/164/09 z dnia 28 kwietnia 2009r. w sprawie wprowadzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.10.
Komendant Komisariatu Policji w Łapach zapoznał radnych z analizą o stanie bezpieczeństwa w rejonie działania Komisariatu Policji w Łapach, w tym na terenie Gminy Suraż, która stanowi załącznik do protokołu.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nasz dzielnicowy za mało uwagi poświęca naszej gminie.
 
Ad.11.
Dyskusja w sprawie ul. Zagumiennej w Surażu.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż ta sprawa była poruszana na Komisji Rewizyjnej i Komisji ds. Budżetu i Gospodarki. Nadmienił, iż Komisja Rewizyjna wyraziła zgodę na zrobienie dokumentacji na w/w ulicę.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż Komisja ds. Budżetu i Gospodarki zgodziła się z opinią Burmistrza aby tą sprawę pozostawić do następnej kadencji, gdyż są sprawy pilniejsze na terenie gminy.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż chodzi tylko o zrobienie dokumentacji na ta drogę niekoniecznie z jej realizacją.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem ile czasu ważna jest taka dokumentacja?
Pani Sekretarz stwierdziła, iż ta sprawa wróciła na dzisiejszą sesję na Państwa prośbę na poprzedniej sesji. Nadmieniła, iż nie było Państwa stanowiska w tej sprawie. Żeby móc zlecić taką dokumentacje techniczną i wykupu działek należy znać zakres inwestycji a więc: szerokość jezdni, budowa chodników, krawężniki, burzówka.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż właściciele działek powinni zrzec się z opłat pod wykup tej drogi.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż należy skupić się na drodze w Zawykach proponuję zrobić najgorszy kawałek tej drogi, lepiej niż uszczęśliwiać mieszkańców dokumentacją. Zgodzę się z moim poprzednikiem, że mieszkańcy powinni odstąpić od wykupu na rzecz tej ulicy.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż w tamtym roku przeznaczono pieniądze na zrobienie dokumentacji na drogę Zawyki-Ferma i ta dokumentacja czeka na moment jak tylko znajdą się pieniądze ze strony Powiatu i od nas na pewno będzie robiona.
Pan Laskowski stwierdził, iż na pewno na tą drogę nie dostaniemy pieniędzy z zewnątrz, bądźmy realistami. Taką ulicę zrobić to trzeba dwa budżety gminy przeznaczyć na ten cel. Skoro nie mamy pieniędzy to nie robimy tej drogi.
Pan Burmistrz stwierdził, iż ta inwestycja jest w planie wieloletnim na 2010 rok. Nie ma drogi ważnej i mniej ważnej wszystkie są tak samo ważne ale zdecydowanie rzeczą priorytetową jest droga w Zawykach. Jeżeli możemy to częściowo realizować to zlećmy tą dokumentację na ta drogę, która zostanie do realizacji dla następcy.
Pan Leszek Holak mieszkaniec Suraża zaproponował, iż skoro będziemy robić tą drogę to tylko z krawężnikami bez chodników. Jest wiele ulic, które wymagają poprawy nie rozsądne były inwestycje robione z dwoma chodnikami.
Pan Manoś zwrócił się z pytaniem ile ta dokumentacja będzie kosztowała?
Pani Sekretarz stwierdziła, iż uzależnione będzie od przedmiotu zamówienia. Stwierdziła, iż wykonanie projektu nie wiąże się z wykonaniem w całości inwestycji, ponieważ ogłasza się przetarg na taki zakres na jaki posiada się zabezpieczenie finansowe.
Pan Wysocki stwierdził, iż przez tą ulicę mało kto uczęszcza, a przez Zawyki jadą mieszkańcy Doktorc, Zawyk, Rynek. Proponuję najpierw wziąć się za drogę w Zawykach a dopiero później za inne sprawy. Bo w tym momencie to jest absolutnie nie wskazane.
Pan Burmistrz stwierdził, iż jest zrobiona dokumentacja na ul. Białostocką w Surażu, a skoro mamy sprzedawać działki na Osiedlu to bardziej by mi zależało na tej ulicy.
Pan Leszczyński stwierdził, iż jak mamy robić to należy określić parametry tej drogi bo nic z tych rozmów nie wynika, a jest wiele różnych spraw które chciałbym poruszyć.
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do radnych kto jest za robieniem dokumentacji na tą drogę wraz z propozycja złożoną wcześniej na sesji, która obejmowała wytyczne tej drogi z uwzględnieniem 5 metrowej jezdni, jednego chodnika, z odwodnieniem i wykupem 6 działek.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z pytaniem ile zapłacimy za wykup tych 6 działek.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż można uwzględnić te propozycję ale tylko i wyłącznie do końca ulicy bez ulicy Polnej w kierunku ul. Bielskiej. Zwróciła się z pytaniem czy te środki zagwarantowane w budżecie 65 tys. wystarczy na podział geodezyjny i na wykup tych działek pod tą drogę?
Pan Burmistrz stwierdził, iż będziemy robić tylko w granicach tej kwoty, która została zaplanowana.
Pan Wysocki stwierdził, iż jest za dużo pozaczynanych spraw.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż trzeba coś robić, a Pan Burmistrz zobowiązał się że będzie oscylował w tych 65 tys. zł.
Pan Kowalewski stwierdził, iż następny projekt będzie leżał.
 
Ad.12.
Pani Sekretarz zapoznała radnych z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w sprawie opłaty stałej za pobyt dziecka w przedszkolu, która stanowi załącznik do protokołu.
Radni zdecydowali iż na następną sesję należy przygotować projekt uchwały znoszący opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu.
 
Ad.13.
Pan Puziuk zwrócił się z prośbą o wysłanie równiarki na drogę za rzeką w Zawykach. Zwrócił się z pytaniem czy jest dofinansowanie do zdjęcia eternitu?
Pan Danowski stwierdził, iż nadal jest małe ciśnienie w Średzińskich. Co z  płatnościami za pierwszą ratę podatku.
Pan Leszczyński zwrócił uwagę, iż w Turośni Kościelnej jest wywieszona lista podatników którym umorzono podatek, a dlaczego tego nie robi się w Surażu.
Stwierdził, iż w planie wieloletnim są zagwarantowane środki na rewitalizację rynków w Surażu przeznaczamy pieniądze na projekty, a i tak robimy to we własnym zakresie. Proszę również o zajęcie stanowiska Pana Burmistrza w sprawie montażu lamp oświetleniowych na fermie u Pana Przewodniczącego. Jeżeli tak robimy to proponuję przeznaczyć w następnym budżecie gminy 100 tys. zł na montaż oświetlenia wszystkim fermerom na terenie naszej gminy.
Pan Wysocki zaproponował aby bardziej skupić się na Internecie po przez sieć telekomunikacyjną a nie radiową.
Pan Kowalewski zwrócił się z pytaniem kiedy będzie poprawiony wjazd na asfalt na ul. Kościelnej, kiedy zostanie ułożony Polbruk koło krzyża, kiedy zostanie nawieziona droga w stronę Godzieb, dlaczego zdjęto ogrodzenie z parku.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z prośbą aby rozpocząć prace nad plażą w Doktorcach.
Pan Burmistrz stwierdził, iż wyśle równiarkę jak będzie przejezdna rzeka. W sprawie eternitu to na daną chwilę nie możemy partycypować w kosztach dofinansowania. Zwrócę uwagę pracownikom wodociągowym o niskim ciśnieniu w Średzińskich. Na rewitalizację ryneków są tylko przeznaczone środki na projekty. Ogrodzenie z parku zostało przeniesione na stadion w Surażu. Bruk będzie poprawiony na ul. Zakościelnej i Tatarskiej. Za plażą w Doktorcach jestem jak najbardziej. Co się tyczy montowanego oświetlenia to rozmowa była na spotkaniu w Zimochach gdzie poinformowano mieszkańców o wstawieniu dodatkowych słupów na posesji. Doszedłem do wniosku, iż ferma Pana Jarmoca leży przy drodze powiatowej. Nie chciałbym robić ewenementów, gdyż mogą pójść za tym dodatkowe żądania. Tu nie są angażowane duże środki, ważność ich się kończy dlatego chciałem je zrealizować.
Pan Wołoszczyk nadmienił, iż podziela zdanie Pana Leszczyńskiego co do montażu oświetlenia na działce u Pana Przewodniczącego.
Pan Leszczyński stwierdził, iż u nas w gminie są farmerze, którzy płacą większy podatek niż Pan Przewodniczący, teraz to będzie wielki problem dla gminy. Nadmienił, iż skoro tak to nich te zasady obejmują wszystkich mieszkańców gminy.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem co my robimy najlepszego oświetlając prywatną fermę?
Pan Przewodniczący stwierdził, iż ma swoje prywatne oświetlenie na fermie, a te dodatkowe oświetlenie to przedłużenie oświetlenia w Końcowiźnie.
 
Ad.14.
Pani Sekretarz zapoznała radnych z pismem Ministra Finansów w sprawie możliwości finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków środkami z GFOŚ, która stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.15.
Zamknięcie obrad XXXI sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1330
 
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
 
                                                                         Przewodniczący Rady Miejskiej
                                                                                  Pan Zygmunt Jarmoc
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2009-06-29

Data modyfikacji: 2009-06-29

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2009-06-29