Protokół z XXVIII sesji

PROTOKÓŁ Nr XXVIII/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 27.02.2009 r. w siedzibie Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu
 
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXVII sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
6. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
7. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działek Nr 281/3 i 281/4 położonych w Surażu.
8. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działki Nr 261/2 położonej w Surażu
9. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podpisanie Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia ,,Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi’’ zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
10. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Wsi Rynki Gmina Suraż
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Sprawy różne i wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad XXVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu.
 
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXVII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 15 głosów za.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XXVIII/153/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem czy podjęto rozmowy z pracownikami w sprawie podłączy do sieci wodociągowej w ramach pracy. Od tego uzależniam głosowanie za podwyżką. Nadmieniam, iż dochody szczególnie w rolnictwie spadły, a za wodę chcemy większe stawki.
Pan Puziuk stwierdził, iż ta podwyżka nie zwiększy poboru wody, przeciwnie mieszkańcy będą oszczędzać na wodzie.
Pan Wysocki zaproponował aby utrzymać stawki za wodę z ubiegłego roku.
Pan Laskowski zwrócił się z pytaniem jakie ceny są w sąsiedztwie?
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w Turośni Kościelnej za wodę jest 1,77 cena ścieków 3,26, Łapy woda- 2,33 ścieki 3,11zł. Juchnowiec woda- 1,64 zł ścieki- 4,40.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż cenę wody należy zróżnicować dla rolnika i dla przeciętnego odbiorcy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż pracownikom przekazano uwagi z komisji i myślę że trzeba wystąpić do nich na piśmie. Nadmienił, iż nie koniecznie cena wpływa na wielkość poboru wody na to ma wpływ szczególnie czynnik pogodowy. Ciągle mamy deficyt w tej dziedzinie ze względu na małą liczbę odbiorców. Szansą na zwiększenie odbiorców jest podłączenie dwóch ośrodków w Doktorcach.
Pan Laskowski zwrócił się z pytaniem czy są wyliczenia ile ta podwyżka przyniesie dochodu dla gminy.
Pani Skarbnik stwierdził, iż wpłynie za wodę 13 tys. zł. za ścieki wpłynie 4tys. 700zł. Nadmieniła, iż na podwyżkę wody szczególnie wpłynęła cena za energię elektryczną.
Pan Leszczyński stwierdził, iż woda u nas jest najdroższa dokładamy do niej najwięcej, dlatego wcześniej proponowałem oddać nasz zakład pod WZIR.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż bez sensu jest różnicowanie wody dla mieszkańców. Spowoduje to, że gmina dokładać będzie więcej do wody niż w tym momencie.
Pan Sosnowski zaproponował, aby pracownicy co miesiąc odczytywali liczniki w większych gospodarstwach.
Pan Burmistrz stwierdził, iż przygotuję pisma do panów z wodociągu i pojadę osobiście do NOTU. Częstotliwość odczytywania liczników wynika z braku czasu są częste awarie, brak jest samochodu służbowego. Jeżeli chodzi o zróżnicowanie cen za wodę, to każde większe gospodarstwo czy przedsiębiorstwo musi się liczyć z kosztami bo to tez pracuje na jego dochód. Ustanowienie innej różnicującej ceny spowoduje duże zamieszanie wśród mieszkańców. Nadmienił, iż Gmina Turośń i Juchnowiec ma dużo tańszą wodę, którymi zarządza jeden zarządca, jeżeli nie mogę wyegzekwować od swoich pracowników należytej pracy to należy wziąć pod uwagę przekazanie Zakładu do WZIRU.
Przystąpiono do głosowania powyższego projektu uchwały: 6 radnych za, 8 przeciw 1 osoba się wstrzymała.
Pani Sekretarz stwierdził, iż teraz Państwo Radni muszą złożyć propozycję, jaka powinna być cena wody na ten rok.
Radni zaproponowali aby wodę pozostawić na poziomie ubiegłego roku, a ścieki przyjąć tego roczne czyli 3,21zł.
Pan Manoś złożył wniosek formalny uwzględniający propozycję radnych.
Przystąpiono do głosowania nad wnioskiem formalnym: 13 radnych za, 2 osoby się wstrzymały.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XXVIII/154/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż odnośnie zmian w budżecie dostaliśmy ponownie złe wyliczenia w zadaniach inwestycyjnych tym razem w kolumnie 10 w związku z czym nie zgodna jest kwota ogółem.
Pani Skarbnik zapoznała radnych z pismem Ministerstwa Finansów odnośnie zabrania subwencji dla szkoły.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż zmniejsza się subwencje dla oświaty ale w budżecie zmniejsza się wydatki na drogi zabiera się kwotę 1055 zł. Zwiększa się wydatki inwestycyjne ale w szkole nic się nie zmienia, szkołę nie obowiązuje kryzys zatrudnia się dodatkowo pracownika na ¼ etatu. Należy się zastanowić nad tymi zmianami w budżecie.
Pani Skarbnik podziękowała za wyłapanie błędów.
Uchwałę Nr XXVIII/154/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 14 głosami za 1 osoba się wstrzymała i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XXVIII/155/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działek Nr 281/3 i 281/4 położonych w Surażu.
Pan Przewodniczący zaproponował, abyśmy wrazili zgodę na ich wydzierżawienie, a zobowiązali Burmistrza aby poczynił starania do skomunalizowania tych działek.
Uchwałę Nr XXVIII/155/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działek Nr 281/3 i 281/4 położonych w Surażu przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.8.
Projekt uchwały Nr XXVIII/156/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działki Nr 261/2 położonej w Surażu przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXVIII/156/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 3 lat w trybie bezprzetargowym działki Nr 261/2 położonej w Surażu stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.9.
Projekt uchwały Nr XXVIII/157/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na podpisanie Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia ,,Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi’’ zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza co gmina zrobi jeśli zadeklarowana przez Pana kwota 120 tys. na budowę boisk Orlik przekroczy tą kwotę. Jaką Pan da 100% gwarancję, że wyrobimy się w tej kwocie?
Pan Burmistrz stwierdził, iż koszt budowy w ubiegłym roku tych boisk wyniósł ponad milion trzysta średnio z VAT, natomiast przetargi z tego roku to koszt 800 tys. plus VAT. My rezygnujemy z kontenerów na szatnie i prysznice, które kosztują 200 tys. ponieważ do tego adaptujemy starą kotłownię. Na razie tylko składamy wniosek, nie mamy jeszcze dokładnych kosztów tej inwestycji. Dzisiaj musimy tylko zaakceptować ten wniosek i złożyć go do końca marca,   jak przekroczy to nasze możliwości to się wycofamy i odłożymy w czasie. Będę na bieżąco Państwa informował w tej sprawie. Uważam, iż i tak dużo wykładamy na drogi czy nie warto byłoby zrobić coś innego dla gminy jak np. termomodernizacja szkoły czy budowa boisk przy szkole.
Pan Leszczyński stwierdził, iż skoro Powiat nie umie złożyć wniosku na drogę w Zawykach to może należałoby złożyć taki wniosek z Urzędu.
Pan Puziuk stwierdził, iż należy korzystać z tych projektów, które w tym momencie są przygotowane.
Pan Burmistrz stwierdził, iż na ten moment nie ponosimy dużych kosztów na nowe projekty, nie zrealizowane projekty przejdą do realizacji na następną kadencję.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z pytaniem co będzie wchodziło w tą termomodernizację szkoły?
Pan Wysocki stwierdził, iż w związku z termomodernizacją szkoły należy ją uwzględnić tylko i wyłącznie jak dostaniemy środki z zewnątrz, a jak nie będzie dofinansowania z zewnątrz to należy się wstrzymać z tą inwestycją.
Pan Leszczyński zaproponował aby przy tej termomodernizacji szkoły uwzględnić remont i poszerzenie kuchni.
Pan Burmistrz stwierdził, iż będzie zrobione ocieplenie budynku wymiana stolarki okiennej, strop, dach, centralne ogrzewanie.
Uchwałę Nr XXVIII/157/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie wyrażenia zgody na podpisanie Umowy Partnerstwa ze Stowarzyszeniem Gmin Górnej Narwi w celu realizacji przedsięwzięcia ,,Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi’’ zgłoszonego do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 przyjęto 14 głosami za, 1 osoba się wstrzymała i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.10.
Projekt uchwały Nr XXVIII/158/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Rynki Gmina Suraż przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXVIII/158/09 z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Rynki Gmina Suraż, stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.11.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy do remontu dróg uwzględnić drogę przy stadionie od strony lasu, gdyż latem nie można tamtędy przejechać.
Nadmieniła, iż w sprawie wytyczenia działek na Osiedlu należy uzbroić te działki doprowadzając sieć wodociągową co przyczyni się do zwiększenia wartości tych działek.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza czy w tą kwotę 240 tys. przedawnionych zaległości podatkowych wchodzą, Fasty?
Pan Burmistrz stwierdził, iż w tą kwotę wchodzą zaległości jedynie indywidualne plus do tego odsetki drugie tyle.
Pan Leszczyński stwierdził, iż w przypadku przystanku PKS w Surażu należy uwzględnić przy wynajmie drugiemu ajentowi, że będzie on sam ponosił koszty adaptacji tego budynku. W sprawie sprzedaży działek w Doktorcach czy rada sołecka wyraziła zgodę na tą sprzedaż. Nadmienił, iż w związku ze sprawą doprowadzenia sieci wodociągowej do Ośrodków w Doktorcach mam propozycję aby ośrodki w swoim zakresie zrobiły to podłącze, a my zwolnimy ich z podatku.
Pan Owsiejczuk zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza co w sprawie przydomowych oczyszczalni w Zawykach Fermie.
Pan Burmistrz stwierdził, iż wcześniej była brana pod uwagę ta droga przy stadionie, ale ze względu że ta droga prowadzi do lasu i korzysta z niej mało mieszkańców, dlatego zaproponowano inną drogę. Co się tyczy uzbrojenia działek na Osiedlu to nie mamy w budżecie zaplanowanych środków na ten cel. W sprawie przydomowych oczyszczalni bliżej wiosny zorganizujemy spotkania z mieszkańcami sołectw.
Radni zaproponowali aby na ten cel wykorzystać środki przeznaczone na wykup działek na ul. Zagumiennej.
Radni jednogłośnie stwierdzili, iż nie należy zgłaszać wniosku na tą drogę jedynie przeznaczyć te 50 tys.  na renowację innych dróg polnych.
Pan Wysocki i Pan Wołoszczyk stwierdzili, iż mieszkańcy Doktorc wyrazili zgodę na sprzedaż działek pod remizą.
 
Ad.12.
Pani Skarbnik powróciła do sprawy przedawnionych zaległości podatkowych stwierdzając, iż zobowiązano pracownika, który zajmuje się windykacją podatkową do zdjęcia ze stanu tych zaległości. Przez okres dwóch lat pracownik ten nie wywiązał się ze swoich obowiązków. Dopiero zestawienia zostały przygotowane w lutym do rocznego sprawozdania. Z zestawień tych wyszły przedawnione zaległości w kwocie 240 tys. z całej gminy za okres 1996-2005r.
Pani Irena Gradkowska Kuryś- sołtys Rynek nadmieniła, iż w nakazach które otrzymują mieszkańcy z Urzędu nie są wyodrębnione te zaległości podatkowe. Dopiero w kwitariuszu są podane te zaległości, ale w taki sposób że mało kto rozumie i nieczytelny. Czy jest możliwość informowania mieszkańców odrębnymi pismami o zaległościach podatkowych?
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza czy za pana kadencji tendencja zadłużenia jest wzrostowa czy spadkowa.
Pan Burmistrz stwierdził, iż na pewno jest tendencja spadkowa.
Pan Danowski stwierdził, iż na następną Komisję Budżetową należy przygotować wykaz tych osób mających przedawnione zaległości podatkowe.
Zapoznano radnych z podaniem Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu oraz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Surażu w sprawie dofinansowania zakupu elektronicznej wagi ze wzrostomierzem do wyposażenia gabinetu medycyny szkolnej przy hali sportowej, które dołączono do protokołu.
Radni stwierdzili, iż na zakup tej wagi środki finansowe można wziąć z budżetu szkoły.
Zapoznano radnych z podaniem Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Białymstoku w sprawie partycypacji w kosztach utrzymania kursów, które dołączono do protokołu.
Radni stwierdzili, iż w budżecie Gminy nie zaplanowano środków na ten cel.
Zapoznano radnych z podaniem Pana Krzysztofa Łapińskiego w sprawie naprawienia drogi należącej do Gminy.
Pan Krzysztof Łapiński stwierdził, iż przez nieprzejezdną drogę polną jest użytkowana jego łąka, która jest niszczona przez sprzęt rolniczy. Nadmienił, iż przez tą ślepą drogę i jego łąkę korzystają wyłącznie mieszkańcy z Daniłowa. Jeżeli gmina nic nie zrobi z tą drogą, to będę dochodził odszkodowania za zniszczenie mojej łąki.
Radni zaproponowali aby umożliwić odkupienie tej drogi dla Pana Krzysztofa Łapińskiego. Zobowiązano Pana Burmistrza do wszczęcia tej sprawy z możliwością wykupu tej drogi dla zainteresowanego.
Pan Kowalewski zwrócił się z prośbą o uzupełnienie bruku na Rynku Kościelnym.
Pan Owsiejczuk zwrócił się z prośbą o naprawienie drogi między Zawykami a Fermą.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem czy to prawda że pracownicy gminy z Opieki Społecznej noszą co poniektórym obiady, czy to jest obowiązkiem gminy. Jeżeli te osoby mają dzieci i spadkobierców. Tych osób starszych jest bardzo dużo w Surażu. Skoro gmina się opiekuje to i ma prawo przejąć w zamian za opiekę gospodarstwo.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż obiady są noszone dwóm osobom przez pracownika zatrudnionego z Urzędu Pracy. Są to osoby starsze, które nie mają opieki osób trzecich.
 
Ad.13.
Zamknięcie obrad XXVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1240
 
Protokołowała: Sylwia Filipczuk

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pan Zygmunt Jarmoc

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2009-03-31

Data modyfikacji: 2009-03-31

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2009-03-31