Protokół z XXXII sesji Rada Miejskiej w Surażu

PROTOKÓŁ Nr XXXII/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 29.06.2009 r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Surażu
 
 
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 14 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad dodając dodatkowy punkt dotyczący projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 158.500 zł na sfinansowanie zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r.
1. Otwarcie obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Suraż na lata 2008-2011
6. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suraż na lata 2008-2011
7. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Surażu opłat za świadczenia w przedszkolu w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu.
8. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia/ nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku
9. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
10. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 158.500 zł na sfinansowanie zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r.
11. Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie remontu nawierzchni ulicy J. Piłsudskiego w Surażu – wykonanie warstwy ścieralnej nawierzchni.
12.Interpelacje i zapytania radnych.
13. Sprawy różne i wolne wnioski.
14. Zamknięcie obrad XXXII sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 15 głosami jednogłośnie.
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXXI sesji rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 14 głosów za, przy jednej osobie nieobecnej.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XXXII/174/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Suraż na lata 2008-2011
Pani Sekretarz stwierdziła, iż ta sprawa powraca ponownie ze względu, iż wcześniejsze uchwały w sprawie Planu... i Programu... rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Podlaskiego stwierdzono nieważność uchwał, ze względy na brak uzgodnień z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku, który po naszych wystąpieniach wyraził zgodę na odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. 
Pan Manoś stwierdził, iż w tym momencie w Surażu nie ma gdzie wyrzucać odpadów budowlanych, gdyż Pan Niedzielski bezprawnie ogrodził teren żwirowni.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż po zgłoszeniu u Pana Niedzielskiego jest możliwość zrzutu odpadu.
Radni stwierdzili, iż Pan Niedzielski bezprawnie w grodził się w drogę oraz w żwirownię bez umowy dzierżawy. Zobowiązano pana Burmistrza aby uregulował te kwestie z Panem Niedzielskim.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż należy coś zrobić z dzikimi wysypiskami, które występują na terenie naszej gminy.
Radni stwierdzili, iż należy wszcząć postępowania i wyegzekwować od mieszkańców gminy wstawianie na każdej posesji pojemnika na odpady komunalne.
Pan Laskowski stwierdził, iż należy wywiesić ogłoszenia informujące o nakazie i nieprzekraczalnym terminie spełnienia tego obowiązku.
Uchwałę Nr  XXXII/174/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Suraż na lata 2008-2011 przyjęto 14 głosami za przy 1 osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XXXII/175/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suraż na lata 2008-2011 przyjęto 14 głosami za.
Uchwała Nr XXXII/175/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suraż na lata 2008-2011 stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XXXII/176 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Surażu opłat za świadczenia w przedszkolu w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała.
Uchwała Nr XXXII/176 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Surażu opłat za świadczenia w przedszkolu w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.8.
Projekt uchwały Nr XXXII/177/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem z jakich środków będzie stworzony ten fundusz?
Pani Skarbnik stwierdziła, iż będzie on składał się ze środków budżetowych z dochodów własnych gminy. Natomiast z budżetu Państwa będzie oddane 10 % po spełnieniu odpowiednich kryteriów.
Pan Owsiejczuk zwrócił się z pytaniem, dlaczego nie poinformowano i nie zorganizowano zebrania mieszkańców w poszczególnych sołectwach w tej sprawie.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż na kwietniowej sesji były rozdane materiały radnym i sołtysom dotyczące funduszu sołeckiego tylko nikt z Państwa nie odniósł się do tej kwestii. Sekretarz poprosiła radnych i sołtysów aby tę sprawę poruszyli z mieszkańcami swojego sołectwa.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż te środki z podziałem na poszczególne sołectwa doprowadzą tylko do kłótni.
Uchwałę Nr XXXII/177/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010 roku, przyjęto 12 głosami za, 2 osoby się wstrzymały.
 
Ad.9.
Pani Skarbnik zapoznała radnych z projektem uchwały Nr XXXII/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Inspektor Pan Andrzej Borowski - Zastępca Komendanta Komisariatu Policji w Łapach zwrócił się z prośbą do radnych o wsparcie finansowe w kwocie 5 tys. zł na zakup samochodu dla Policji w Łapach.
Radni jednogłośnie wyrazili zgodę na przeznaczenie 5 tys. zł na ten cel.
Uchwałę Nr XXXII/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała.
Ad.10.
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 158.500 zł na sfinansowanie zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż te środki z kredytu będą zabezpieczeniem na pokrycie przyjętego budżetu na rok 2009, a w szczególności na spłatę wziętych kredytów na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz na ul. Zakościelną w Surażu.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem na jaki procent ma być ten kredyt?
Pani Skarbnik stwierdziła, iż na dzień dzisiejszy nie wiadomo, gdyż trzeba ogłosić przetarg na ten kredyt, w przybliżeniu może to być w granicach 5%.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż te brakujące środki w budżecie można pokryć ze sprzedaży wytyczonych działek na Osiedlu, więc dlaczego nic się nie robi w tej kwestii. To wstrzyma nas od brania kolejnego kredytu.
Pan Burmistrz stwierdził, iż sprawa jest w zakładzie urbanistyki w trakcie projektów i infrastruktury, która może trwać  2- 3 lata. Lepszym i szybszym rozwiązaniem byłoby sprzedaż tych działek w całości np. pod zakład przemysłowy- usługowy.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż większe pieniądze uzyskamy ze sprzedaży większej ilości działek niż sprzedając w całości co jest bardziej korzystniejsze dla Gminy.
Pan Leszczyński zwrócił, się z pytaniem czy to jest konieczność zasięgania opinii u urbanistów?
Pan Burmistrz stwierdził, iż są takie procedury, iż architekt nie wyda opinii bez uzgodnienia urbanistów.
Radni zaproponowali aby na następną sesję zaprosić kompetentną osobę, która wyjaśni całość sprawy.
Pan Leszczyński stwierdził, iż biorąc ten kredyt nie znamy pewnych faktów, a jeszcze dopiero półrocze, można i trzy miesiące przed końcem roku wziąć ten kredyt.
Pan Stypułkowski stwierdził, iż te brakujące środki można pokryć zaległościami podatkowymi, należy tylko wszcząć procedurę egzekucyjną.
Pan Wysocki stwierdził, iż te środki w tym momencie przeznaczone na budowę boisk Orlik na pewno są większa o połowę niż mielibyśmy to robić w swoim zakresie. Te środki, które przeznaczyliśmy na tą inwestycję trzeba było przenieść na pilniejsze inwestycje drogowe gdyż w tym momencie zaplecze sportowe( hala sportowa/ murawa na boisku) mamy bardzo dobre.
Radni zadecydowali, iż należy z tą uchwałą wstrzymać się do następnej sesji i zobowiązać Pana Krzysztofa Owczarczyka do ściągania zaległości podatkowych. Na następną sesję ma przedstawić sprawozdanie z podjętych w tej kwestii działań.
 
Ad.11.
Projekt uchwały Nr XXXII/179/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie remontu nawierzchni ulicy J. Piłsudskiego w Surażu – wykonanie warstwy ścieralnej nawierzchni przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała.
Uchwała Nr XXXII/179/09 z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie remontu nawierzchni ulicy J. Piłsudskiego w Surażu – wykonanie warstwy ścieralnej nawierzchni stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.12.
Pan Wołoszczyk prosił o podjecie działań zmierzających do powstania świetlicy po byłym gimnazjum w Doktorcach.
Pan Danowski stwierdził, iż nadal jest bardzo małe ciśnienie wody w Średzińskich oraz w przypadku awarii leci brudna woda.
Pan Owsiejczuk zwrócił się z pytaniem dlaczego wycofano budowę przydomowych oczyszczalni w Zawykach-Fermie na ten rok skoro było to zaplanowane.
Pan Burmistrz stwierdził, iż na następną sesję przygotujemy uchwałę w sprawie utworzenia świetlicy w Doktorach po byłej szkole, co do przydomowych oczyszczalni zaplanowanych na ten rok, to nie dostaliśmy kredytu na ten cel, dlatego składamy wspólny większy wniosek na trzy wioski.
 
Ad.13.
Pani Sekretarz zapoznała radnych z pismem Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Białymstoku w sprawie zawieszenia dwóch kursów autobusu i partycypacji w kosztach ich obsługi, które stanowi załącznik do protokołu.
Zapoznano radnych z podaniem Pani Dojlida Helena Teofil z Kowal w sprawie dofinansowania utylizacji eternitu na ich posesji.
Radni stwierdzili, iż na w tym momencie nie ma środków na ten cel.
Zapoznano z pismem Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu o przeznaczenie dodatkowych środków na sfinansowanie pobytu mieszkanki gminy w Domu Pomocy Społecznej.
 
Ad.14.
Zamknięcie obrad XXXII sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1700
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejki w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2009-08-24

Data modyfikacji: 2009-08-24

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2009-08-24