Wpis do rejestru wyborców w miejscu stałego zamieszkania. Udostępnianie rejestru wyborców

Wpis do rejestru wyborców w miejscu stałego zamieszkania.Udostępnianie rejestru wyborców

 

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia  5 stycznia 2011r. – Kodeks Wyborczy (Dz.U z 2018r. poz.754 )

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz.U. z 2017r. poz.1316).

 

Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej , dla wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, dla wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego, dla wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, dla wyboru wójta, burmistrza i prezydenta miasta, a także do sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w referendach.

Stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wyborcze. Rejestr wyborców dzieli się na część A i część B. Część A obejmuje obywateli polskich. Część B obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczpospolitej Polskiej. Wyborca może być wpisany tylko do jednego rejestru wyborców.

W myśl art. 25 Kodeksu cywilnego miejscem stałego zamieszkania jest miejscowość, w której dana osoba faktycznie przebywa z zamiarem pobytu stałego. Stałe zamieszkanie jest sprawą faktu i okoliczności świadczących , że w miejscu pobytu koncentrują się ważne interesy życiowe, majątkowe i inne danej osoby. Dopisanie do rejestru wyborców dotyczy tylko osób na stałe zamieszkałych w na terenie gminy Suraż. Decyzję o wpisaniu do rejestru wyborców urząd wydaje w sytuacji, kiedy zostanie udowodnione, że osoba stale zamieszkuje pod określonym adresem.

 

Wymagane dokumenty

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.

Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium RP.

Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy oraz oryginał do wglądu.

UWAGI:

Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowanymi na obszarze gminy na pobyt stały, są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu.

Wyborcy, którzy stale zamieszkują na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały,  a chcą być wpisani do rejestru wyborców w tej gminie, mogą złożyć stosowny wniosek w urzędzie gminy, w której zamieszkują.

Osoby nigdzie nie zameldowane mogą zwracać się do urzędu gminy, w której zamieszkują, o wpisanie do rejestru wyborców, wskazując we wniosku adres, pod którym były ostatnio zameldowane na pobyt stały.

Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy mogą być wpisani do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie w urzędzie gminy wniosek wraz ze wskazaniem adresu ostatniego zameldowania na pobyt stały na obszarze gminy.

Ujęcie wyborcy w rejestrze wyborców na własny wniosek w danej gminie powoduje jego wykreślenie z rejestru w tej gminie, w której jest zameldowany na pobyt stały, bez dodatkowych czynności zainteresowanego.

Prawo wpisania do stałego rejestru wyborców Gminy Suraż przysługuje obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy stale zamieszkują na terenie Gminy Suraż.Wpisanie do rejestru wyborców następuje nie później niż trzydziestego dnia po zarządzeniu wyborów, w których – na podstawie i w zakresie określonym w ustawach- wnioskodawca zamierza uczestniczyć.

 

UDOSTĘPNIANIE REJESTRU WYBORCÓW.REKLAMACJA NA NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Rejestr wyborców jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy przez cały rok.

Na nieprawidłowości w rejestrze mogą być wnoszone reklamacje.

 

Sposób i miejsce składania dokumentów

Wniosek składa się osobiście.

Urząd Miejski w Surażu

Ul.11 Listopada 16

Pokój Nr 7, tel. 085 6503-186

Godziny przyjęć interesantów

Poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30

 Wymagane opłaty

Brak

Sposób i miejsce odbioru dokumentów

Osobiście lub pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Termin złożenia

Wniosek można składać cały rok, najpóźniej w ostatnim dniu pracy Urzędu przed dniem głosowania.

Termin załatwienia sprawy

3 dni od daty złożenia wniosku

Tryb odwoławczy

Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców wnioskodawca może wnieść skargę do Sądu Rejonowego w Białymstoku z pośrednictwem Burmistrza Suraża w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Na decyzję nie uwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru może wnieść, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji, skargę za pośrednictwem tut.Urzędu do właściwego Sądu Rejonowego.

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców

Wniosek o udostępnienie rejestru wyborców

Pisemna deklaracja zawierająca informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Danuta Nowicka

Data wytworzenia: 2018-08-17

Wprowadzający: Łukasz Laskowski

Data wprowadzenia: 2013-02-04

Data modyfikacji: 2023-11-20

Opublikował: Łukasz Laskowski

Data publikacji: 2013-02-04