Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności  (Dz..U. z 2018r.  poz.1382)

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych  i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy  stosowanych  przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U.  z 2017r.  poz.2411 )

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017r. poz. 2206)

Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r. poz.1044)

 Zameldowanie stanowi rejestrację danych o miejscu pobytu i może nastapić w miejscu faktycznego pobytu.Zameldowanie winno być zgłoszone przez obywatela Unii Europejskiej i członka rodziny w terminie 30 dni od przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego, a obywateli pozostałych krajów w terminie 4 dni.Cudzoziemcy zwolnieni są z obowiązku meldunkowego , jeżeli ich pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.

Wymagane dokumenty

 Zgłoszenie pobytu stałego lub czasowego- wypełniony formularz zawierający określone ustawa dane dotyczace osoby, nowego miejsca pobytu stałego lub czasowego oraz wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu, dane pełnomocnika, a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu dokument potwierdzajacy tytuł prawny do lokalu tego właścieciela lub podmiotu. Jeżeli osoba, która dokonuje zameldowania dysponuje tytułem prawnym do lokalu- sama dokonuje potwierdzenia faktu pobytu osoby w danym lokalu.

Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub czasowy dokonuje się osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości.Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu.

Zameldowanie osoby nie posiadajacej pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych może zgłosić jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba, sprawująca nad nią faktyczną opiekę.

Do zameldowania na pobyt stały:

Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE przedstawia:

- kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały,zezwolenia na pobyt   rezydenta długotermionowego Unii Europejskiej , zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument "zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie rezydenta długoterminowego Unii europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.

Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemca nie będącego obywatelem państwa członkowskiego UE.

- wizę

lub

- dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument " zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta dłogoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany- w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podtawaie art. 108 ust.1 pkt 2 lub art. 206 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017r. poz.2206) na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy obywatela państwa członkowksiego Unii Europejskiej:
następuje na podstawie  ważnego dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość o obywatelstwo.

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy członka rodziny obywatela państwa członkowskiego UE niebędacego obywatelem państwa członkowskiego UE: następuje na podstawie ważnego dokumentu podróży, ważnej kart stałego pobytu członka obywatela UE lub ważnej warty pobytu członka rodziny obywatela UE, a w przypadku ich braku inny dokument potwierdzający , że jest członkiem rodziny obywatela UE.

 

UWAGI

Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu.

Wnioskodawca otrzymuje z urzędu bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Opłata za wydane zaświadczenie wynosi 17 zł.

Sposób i miejsce składania dokumentów

Urząd Miejski w Surażu

Ul.11 Listopada 16

Pokój nr 7 , tel.085 6503-186

Godziny przyjęć interesantów

Poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30.

Wymagane opłaty

 Opłata skarbowa za złożone pełnomocnictwo – 17 zł.

Wpłaty można dokonać na konto

Urząd Miejski w Surażu

Bank Spółdzielczy Łapy Filia Suraż

07 8081 0009 0000 1108 20000030

 

Termin załatwienia sprawy

 Zameldowania dokonuje się niezwłocznie w obecności wnioskodawcy.

Tryb odwoławczy

Brak

 

 Wniosek zgłoszenia pobytu stałego

Wniosek zgłoszenia pobytu czasowego

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Danuta Nowicka

Data wytworzenia: 2016-12-28

Wprowadzający: Łukasz Laskowski

Data wprowadzenia: 2013-02-04

Data modyfikacji: 2019-04-02

Opublikował: Łukasz Laskowski

Data publikacji: 2013-02-04