Protokół XI

 

Protokół Nr XI/07

z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 19.09.2007r. w siedzibie MGOK w Surażu

Ad. 1.

Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.

Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.

W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście (listy obecności stanowią załącznik do protokołu).

 

Ad. 2.

Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:

 

1. Otwarcie obrad XI Sesji Rady Miejskiej w Surażu.

2. Przyjęcie porządku obrad .  

3. Przyjęcie protokołu z obrad X sesji Rady .                     

4. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.

5. Sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu za I – sze półrocze 2007r.

6. Raport Burmistrza z akcji utrzymania porządku i czystości na terenie gminy

    Suraż w ramach akcji  „ Posesja „ .

7. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego

    Funduszu  Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku .

8. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok .

9. Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie

    Miejskiej w Surażu opinii o  kandydacie na ławnika sądowego oraz w sprawie

    zasięgnięcia o kandydacie informacji od właściwych organów policji .

10. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od   

      ceny  nieruchomości dz .nr 1/2 mp.4 położonej na terenie wsi Zawyki ( po

      byłej  Szkole Podstawowej w Zawykach ) .

11. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na

      terenie miejscowości Zawyki.

12. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na

       terenie miasta Suraż.

13.Projekt uchwały w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą „

     Zakład Wodociągowo- Kanalizacyjny w Surażu ” .

14.Interpelacje i zapytania radnych .

15.Sprawy różne i wolne wnioski .

16.Zamknięcie obrad XI sesji Rady Miejskiej .

Radni na wniosek Przewodniczącego w jednogłośnym głosowaniu wykreślili z porządku obrad punkty 11 i 12 w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie miejscowości Zawyk i miasta Suraż.

 

Ad.3.

Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej X sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania jednogłośny tzn. 15 głosów za.

 

Ad.4.

Burmistrz Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja jest załącznikiem do protokołu.

 

Ad.5.

Pani Skarbnik - Joanna Łapińska przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu za I-sze półrocze 2007r., które stanowi załącznik do protokołu.

Pani Celina Chodorowska stwierdziła, iż to sprawozdanie było omówione na każdej z Komisji, na której postanowiono, iż przy każdym załadunku oleju opałowego w naszych jednostkach musi być obecny pracownik urzędu.

Pan Przewodniczący stwierdził, iż za kadencji byłego Burmistrza nie były zrealizowane wszystkie inwestycje - pieniążki w budżecie zostały, a w tej chwili nie wszystkie inwestycje zrealizowano a już pieniędzy w budżecie brak.

 

Ad.6.

Pan Burmistrz przedstawił radnym informacje z akcji utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Suraż, która stanowi załącznik do protokołu.

Pan Burmistrz  stwierdził, iż może należałoby zabrać część kontenerów z terenu naszej Gminy, następnym problemem jest bydło przeganiane przez ulice Suraża, które pozostawia nieczystości. Czy należy wyegzekwować od właścicieli bydła uprzątanie po swoich zwierzątach?

Pan Wysocki stwierdził, iż należy duży kontener z pod Gimnazjum przenieść na plac przy świetlicy w Doktorcach.

Pan Danowski stwierdził, iż mieszkańcy naszej gminy rozwiązują na okres zimowy umowy z firmami odbierającymi odpady komunalne.

Pan Leszczyński stwierdził, iż firmy odbierające nasze odpady nie opróżniają do końca kontenerów, należałoby dostawić dodatkowo duże otwarte kontenery dla mieszkańców.

Pan Przewodniczący zauważył, iż Suraż jest miejscowością rolniczą i dopóki tak jest to krowy będą przechodzić przez ulicę.

Pan Adam Sosnowski stwierdził, iż należy przeznaczyć pas rzeczny na drogę dla zwierząt.

Pani Chodorowska stwierdziła, iż właściciele posesji są po zagradzani do samej rzeki, należy zatem nakazać im odstępu od rzeki.

Pan Puziuk stwierdził, iż należy w Zawykach wstawić znaki ostrzegawcze o zwierzętach gospodarskich.

Pani Sekretarz stwierdziła, iż pismo w tej sprawie było wysłane do Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku czekamy w tej chwili na odpowiedź. Jeżeli chodzi o pojemniki to każdy mieszkaniec powinien mieć na swojej posesji indywidualny pojemnik na odpady. Pojemniki rozstawione przez Urząd na terenie naszej Gminy służą do selektywnej zbiórki i mieszkańcy muszą się nauczyć tej selektywności. Tym, którzy nie przestrzegają zasad będą wysyłane decyzje nakazujące wstawienie pojemników do odbioru odpadów komunalnych. 

Pan Antoni Wyszkowski z pytaniem do Pana Burmistrza co zamierza zrobić z problemem nie podłączonych mieszkańców do kanalizacji?

 

Ad.7.

Projekt uchwały Nr XI/54/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku przyjęto jednogłośnie 15 głosami za.

Uchwała Nr XI/54/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.8.

Pani Skarbnik zapoznała radnych z projektem uchwały Nr XI/55/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007rok przyjęto 15 głosami jednogłośnie.

Uchwała Nr XI/55/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.9.

Pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały Nr XI/56/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej w Surażu opinii o kandydacie na ławnika sądowego. Zapoznała radnych z kandydaturą Pani  Małgorzaty Rudnickiej na to stanowisko.

Powołano zespół w skład którego wchodzą:

a) Marianna Rogalska- Sekretarz Gminy Suraż

b) Joanna Danuta Nowicka- kierownik Urzędu Stanu Cywilnego

c) Katarzyna Żukowska-Koc- kierownik Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

d) Renata Malecka- radna Rady Miejskiej w Surażu

e) Marek Stypułkowski- radny Rady Miejskiej w Surażu  

  Uchwała Nr XI/56/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej w Surażu opinii o kandydacie na ławnika sądowego przyjęto 15 głosami jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.10.

Pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości dz. nr 1/2 mp.4 położonej na terenie wsi Zawyki (po byłej Szkole Podstawowej w Zawykach).

Pani Chodorowska z pytaniem ile jeszcze będziemy wracać do tego tematu co sesja to ten sam temat?

Pan Puziuk stwierdził, iż gdyby ta Szkoła była odremontowana i gotowa do użytku to Stowarzyszenie wzięło by pod uwagę dzierżawę tego lokalu ale w tym przypadku gdy musimy włożyć własne pieniądze w remont tego budynku to chcemy mieć tą nieruchomość na własność.

Pani Monika Cimoch- członek Stowarzyszenia Nasze Zawyki stwierdziła, iż jesteśmy mieszkańcami Zawyk i mamy prawo ubiegać się o tę szkołę na własność.

Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem z skąd wzięły się te projekty i jaka Rada Gminy przekazuje majątek własny w prywatne fundacje? Rada ma prawo wydzierżawić na więcej niż na trzy lata i należy iść w tym kierunku.

Pan Danowski stwierdził, iż przystanku w Średzińskich nie potrafimy naprawić to tym bardziej utrzymać Szkoły w Zawykach. Wobec powyższego  jestem za oddaniem dla Stowarzyszenia tej nieruchomości.

Pani Renata Malecka stwierdziła, iż do tej pory nic konkretnego w działaniach  finansowych Stowarzyszenie nie przedstawiło dla Rady. Proponuję przekazać nieruchomość dla Stowarzyszenia na okres próbny w formie dzierżawy.

Pani Małgorzata Filipczuk- członek Stowarzyszenia stwierdziła, iż Stowarzyszenie pragnie w porozumieniu stworzyć Muzeum Historii. Jest oczyszczony plac wokół szkoły gdzie spotykają się dzieci i młodzież z Zawyk.

Pani Monika Cimoch stwierdziła, iż w tym roku przystanek w Zawykach nie jest do remontu gdyż młodzież spędzała ten czas na szkolnym placu, a nie na przystanku. Zapewniła zebranych, iż Stowarzyszenie posiada środki na częściowy remont budynku są prowadzone wykazy osób – sponsorów.

Pan Burmistrz stwierdził, iż Urząd i Rada Gminy idą dla Stowarzyszenia na ustępstwa, po zebraniu w Zawykach rozpatrujemy właśnie taki projekt uchwały.

Pani Małgorzata Filipczuk stwierdziła, iż kto da gwarancje że po trzech latach rada i burmistrz będą w tym samym gronie i będzie ta sama przychylność dla Stowarzyszenia.

Pani Monika Cimoch stwierdziła, iż dopóki działamy zgodnie ze statutem Stowarzyszenia to mamy prawo starać się o ten lokal w przypadku złamania statutu Gmina ma prawo odebrać Stowarzyszeniu tą nieruchomość, możemy taką intercyzę uwzględnić w umowie między Gminą a Stowarzyszeniem.

Pani Hanna Nikitiuk- radca prawny stwierdziła, iż istnieje wiele możliwości prawnych, jedną z nich jest zbycie tej nieruchomości tak jak został przygotowany projekt tej uchwały przy uwzględnieniu bonifikaty ustalonej przez Radę i Burmistrza Suraża. Inną formą przekazania tej nieruchomości jest dzierżawa na 3 lata przez Burmistrza oraz dzierżawa na dłużej niż 3 lata za zgodą Rady. Istnieje jednak olbrzymie ryzyko wyzbywania się majątku gminnego naraża na uszczuplanie dochodów budżetu Gminy. Dbałość o majątek gminny spoczywa wyłącznie na Radzie. Nie ma żadnego zabezpieczenia prawnego, że w razie upadłości Stowarzyszenia nieruchomość wróci do Gminy.

Pan Wysocki stwierdził, iż  gdy Stowarzyszenie przejmie tą nieruchomość to wówczas Gmina nie będzie musiała dokładać na jej utrzymanie. Stwierdził, iż błędem Gminy było nie sprzedanie remizy w Doktorcach, która teraz jest ruiną wymagającą natychmiastowej naprawy. Należy dzisiaj podjąć ostateczne decyzje w  sprawie przekazania tej nieruchomości dla Stowarzyszenia.

Pani Renata Malecka stwierdziła, iż należy zmienić ten projekt i wówczas przystąpić do głosowania.

Pan Burmistrz stwierdził, iż Gmina ma znacznie większe możliwości w pozyskiwaniu dodatkowych środków na tą nieruchomość, niż Stowarzyszenie.

Jeżeli Szkoła przejdzie we władanie Stowarzyszenia to przez najbliższe lata nie wpłyną środki na Zawyki, gdyż gmina nie planuje tam innych inwestycji.

Przystąpiono do głosowania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości dz. nr 1/2 mp.4 położonej na terenie wsi Zawyki (po byłej Szkole Podstawowej w Zawykach) wynik głosowania: 7 radnych za, 7 radnych przeciw, 1 osoba się wstrzymała, powyższa  uchwała nie została podjęta.

 

Ad.11.

Projekt uchwały jednogłośnie został wykreślony z proponowanego porządku obrad.

 

Ad.12.

Projekt uchwały jednogłośnie został wykreślony z proponowanego porządku obrad.

 

Ad.13.

Przedstawiono projekt uchwały Nr XI/57/07 z dnia 19 września 2007r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą ,,Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny w Surażu.

Pan Leszczyński  z pytaniem kto podjął taką decyzję  i z jakiego powodu Gmina przejmuje Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny.

Pani Skarbnik stwierdziła, iż stworzy się referat gospodarki komunalnej w której będzie ujęty ten że Zakład, wejdzie wówczas w rozdział w budżecie.

Pani Chodorowska stwierdziła, iż takie rozwiązanie przyczyni się do tego że nie będą widoczne koszty finansowe włożone w utrzymanie Zakładu.

Pracownicy Zakładu Wodociągowo- Kanalizacyjnego przejdą pod referat budownictwa, zostanie zmieniony regulamin organizacyjny, gdzie będą dopisane zadania pracowników.

Uchwała Nr XI/57/07 z dnia 19 września w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą ,,Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny w Surażu przyjęto 12 głosami za, 1 osoba przeciw, 2 osoby się wstrzymały i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.14.

Pan Leszczyński stwierdził, iż dalej nie wie ilu ludzi jest podłączonych i ilu zalega z płatnościami za wodę. Zaproponował aby podnieść stawkę wynajmu sali w Domu Kultury dla ludzi z poza Gminy.

Pani Skarbnik przedstawiła radnym zaległości mieszkańców za wodę stwierdzając, iż takich dłużników na terenie gminy jest czterech.

Pan Danowski prosił o poprawienie dróg gminnych na terenie wsi Średzińskie.

Pan Manoś z pytaniem do Pana Burmistrza jaki jest koszt przeniesienia kuźni do Średzińskich może należałoby zakupić normalny przystanek.

Pani Sekretarz zauważyła, iż kupno takiego przystanku to koszt ok. 6 tys. zł.

Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy wydać decyzję dla mieszkańców Gminy Suraż nakazującą podłączy do kanalizacji jak i  również wyegzekwować od mieszkańców nie posiadających koszy na odpady komunalne aby podpisywali umowy z przedsiębiorstwami odbierającymi na naszym terenie odpady komunalne. Proponuję aby każde podłączenie do kanalizacji przechodziło przez Urząd, a nie tylko przez Zakład Wodociągowo- Kanalizacyjny.

 Pan Sławomir Kowalewski zaproponował, aby pracownicy Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego chodzili częściej niż co 4 miesiące spisywać liczniki za wodę.

Pan Wiesław Owsiejczuk prosił o wyrównanie i naprawę końcowej drogi w Zawykach-Fermie.

Pan Jarosław Wysocki prosił  aby Urząd za porozumieniem mieszkańców naciskał telekomunikacje o podłączenie światłowodów. Zwrócił uwagę zebranym, iż skoro będą robione remonty świetlic na naszym terenie to należy wziąć pod uwagę również świetlicę w Doktorcach.

Pan Antoni Wyszkowski prosił o rozwiązanie problemu kanalizacji na ul. 11 Listopada.

Pan Burmistrz stwierdził, iż koszt przeniesienia kuźni pod przystanek w Średzińskich mieści się w granicach 2 tys. zł.

Pan Danowski stwierdził, iż mieszkańcy miejscowości Średzińskie nie chcą tego przystanku chcą po prostu mieć odnowiony stary przystanek.

Pan Burmistrz stwierdził, iż do czerwca wykorzystano wszystkie środki na remont dróg gminnych, czekamy na decyzję Urzędu Marszałkowskiego przyznającą nam dodatkowe środki na drogi. Wracając do sprawy internetu na naszym terenie to należy poczekać na oferty innych konkurencyjnych firm a nie tylko TPSA.

 

Ad.15.

Sekretarz Gminy  zapoznała radnych z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w sprawie podjęcia uchwały przez gminę opłaty adiacenckiej oraz opłaty planistycznej w latach 2004-2006r., informacja stanowi załącznik do protokołu.

Rada przyjęła do wiadomości niniejsze pismo.

Po raz kolejny Sekretarz Gminy omówiła  przepisy prawne regulujące uchwalenia przez Radę Miejską stawek procentowych opłaty adiacenckiej.

Nadmieniła, iż Rada Miejska ma obowiązek podjęcia uchwały określającej wysokość w/w opłaty. Podkreśliła, iż jest to obowiązek ustawowy i żadne przepisy nie zwalniają z obowiązku uchwalenia opłaty adiacenckiej.

Radni przyjęli do wiadomości informacje przełożone przez Sekretarz Gminy.

 

Ad.16.

Pan Przewodniczący zamknął o godz. 1330 obrady XI sesji Rady Miejskiej w Surażu.

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:

Sylwia Filipczuk

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Sekretariat

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2007-11-26

Data modyfikacji: 2007-11-26

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2007-11-26