Protokół Nr 8

PROTOKÓŁ Nr VIII/07

z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 23.05.2007r. w siedzibie MGOK w Surażu.

Ad.l.

Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, Radca Prawny, sołtysi oraz zaproszeni goście (listy obecności stanowią załącznik do protokołu).

Ad.2.

Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:

1.  Otwarcie obrad VIII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.

2.                Przyjęcie porządku obrad .

3.                Przyjęcie protokołu z obrad VII sesji Rady.

4.                Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.

5.                Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr VI/30/07 z dnia 14 marca 2007r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie wsi Zawyki

6.                Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007rok

7.                Zapoznanie się z pismem Nr WF.III 093/2007 z dnia 7 maja 2007r. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w sprawie przyznania pożyczki i podjęcie stosownych uchwał.

 

8.                Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji

9.                Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na wykonanie dokumentacji na remont dróg powiatowych.

10.Projekt uchwały w sprawie określenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego w Surażu.

11.Podjecie uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/32/07 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 13 kwietnia 2007r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.

12.Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Suraż. 

13.Interpelacje i zapytania radnych .

14.Sprawy różne i wolne wnioski

15.Zamknięcie obrad VIII sesji Rady Miejskiej.

Radni Rady Miejskiej porządek obrad przyjęli 14 głosami za.

Wśród gości byli obecni przedstawiciel Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Białymstoku Pani Zofia Kalinowska, przedstawiciel inspekcji pracy Pan Bartłomiej Królik, którzy wręczyli nagrody dzieciom ze Szkoły Podstawowej w Surażu za uczestnictwo w konkursie plastycznym „Bezpieczna Zagroda''

Ad.3.

Przedstawienie przez Panią Sekretarz Mariannę Rogalską protokołu z poprzedniej VII sesji z dnia 13.04.2007r. Przystąpiono do głosowania tegoż protokołu wynik głosowania jednogłośny tzn. 14 głosów za, jeden radny nieobecny.

Ad.4.

Pan Burmistrz w formie projekcji multimedjalnej zaprezentował swój wyjazd do Niemiec sponsorowany przez Stowarzyszenie Lidera. Zdał relację ze spartakiady sportowej organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Czarnej Białostockiej gdzie nasza drużyna składająca się z pracowników samorządowych i radnych zajęła V miejsce. Pan Burmistrz zapoznał radnych z pismem Dyrektora Domu Dziecka w Supraślu w sprawie swoich podopiecznych, które było odpowiedzią na nasze wystąpienie. Niniejsze pismo stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.5.

Przedstawiono projekt uchwały Nr VIII/37/07 w sprawie uchylenia uchwały Nr VI/30/07 z dnia 14 marca 2007r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie wsi Zawyki. Pan Burmistrz zapoznał radnych z podaniem mieszkańców Zawyk w sprawie wstrzymania sprzedaży działki w Zawykach, która stanowi załącznik do protokołu. Pan Burmistrz stwierdził, iż zainteresowanie tą działką jest duże, są chętni do stworzenia tam miejsca pod działalność usługo wo-tury styczną ale skoro mieszkańcy wyrażają chęć przejęcia szkoły pod Stowarzyszenie to dajmy im szanse. Pani Chodorowska stwierdziła, iż w przeszłości gdy były pieniądze przeznaczone na rozwój Zawyk to mieszkańcy nie umieli ich wykorzystać. Czy mamy czekać do tego czasu aż szkoła zostanie doprowadzona do kompletnej ruiny. Ta szkoła miała być sprzedana a pieniądze z tego tytułu przeznaczone na odcinek drogi od krzyża do Zawyk-Fermy. Pan Puziuk zauważył, iż nie ma żadnych projektów na tą drogę, a pieniądze się rozejdą. W tej chwili zawiązało się Stowarzyszenie, które chce coś zrobić dla Zawyk. Pan Owsiejczuk, stwierdził, iż w Zawykach mieszka młodzież, dzieci, którzy potrzebują boiska i miejsca do spotkań. Pan Przewodniczący stwierdził, iż pomysł ze sprzedażą tej działki wyszedł od mieszkańców Zawyk, Zawyk-Ferma to była ich inicjatywa. Pan Adam Sosnowski zwrócił się z pytaniem do przedstawicieli stowarzyszenia jaki jest cel Stowarzyszenia i kto będzie utrzymywał tą szkołę? Pan Danowski zauważył, iż szkoła w Zawykach od dawna jest zlikwidowana a nawet do dnia dzisiejszego nie zostały zrobione projekty na drogę. Uważam, iż ta działka jest o wiele więcej warta niż cena proponowana w tej chwili. Pan Paczusko jeden z członków Stowarzyszenia, stwierdził, iż też wcześniej był za sprzedażą tej działki, ale skoro znaleźli się ludzie, którzy chcą robić dla mieszkańców Zawyk to należy dać im szansę. Planują we własnym zakresie jak i z pomocą pozyskanych środków odremontować szkołę. Celem Stowarzyszenia nie będzie tylko działalność stała ale też stworzenie grupy historycznej, kołagospodyń wiejskich. Na podstawie złych doświadczeń z przeszłości nie można przekreślić tych inicjatyw. Mieszkańcy chcą tam organizować imprezy rodzinne, szkolenia jako miejsce edukacji. Pan Stypułkowski zwrócił się z pytaniem co w tym wypadku ze świetlicą w Zawykach? Pan Paczuszko odpowiedział, iż w świetlicy nigdy nie było życia społecznego. Pani Monika Cimoch mieszkanka Zawyk stwierdziła, iż ten budynek nie nadaję się do remontu. My nie możemy płacić za błędy naszych przodków jako ludzie młodzi i chcący coś zrobić dla mieszkańców prosimy o szansę. Pan Owczarczyk stwierdził, iż nie opłaca się prowadzenia dalszych prac przy świetlicy w Zawykach. Pan Leszczyński zaproponował, aby zdjąć z planów remont świetlicy. Pan Burmistrz stwierdził, iż mamy zagwarantowaną kwotę 200 tys. zł w budżecie na Zawyki. Zrezygnujemy z remontu świetlicy a audyt przerzucimy na  szkołę. Pan Przewodniczący zauważył, iż Stowarzyszenie przejmie szkołę w stanie jakim jest, a my nie możemy na razie zagwarantować nic innego. Uchwałę Nr VIII/37/05 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie uchylenia uchwały Nr VI/30/07 z dnia 14 marca 2007 r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie wsi Zawyki przyjęto 15 głosami jednogłośnie, niniejsza uchwała stanowi załącznik do protokołu.

Ad.6.

Pani Joanna Łapińska - Skarbnik zapoznała radnych z projektem uchwały VIII/38/07 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007r. Pan Marek Stypułkowski z pytaniem dlaczego nie uwzględniono w zmianach w budżecie zakupu ciągniczka gospodarczego? Pan Stypułkowski podkreślił, iż budżet klubu sportowego jest bardzo skromny Gmina w niewielkim stopniu dokłada do klubu. Pan Burmistrz stwierdził, iż jest za sportem duszą i ciałem i już mamy zarezerwowane z konkursu 17 tys. dla klubu. Jeżeli chodzi o dotychczasowy wkład na sport to już przeznaczyliśmy 10 tys. na trawę na stadion, 3 tys. na zraszacze, będzie wykonywane podłączenie wodociągowe też na koszt Urzędu. Zauważyć należy, iż fundusz alkoholowy w 50 % został wykorzystany przez klub, zobowiązuję się przeliczyć koszty przewozu sportowców autokarem i wówczas koszty wzrosną. Pan Burmistrz poprosił, aby przedstawiono sprawozdanie z działalności klubu. Pan Marek Stypułkowki stwierdził, iż skoro będzie takie podejście do tej sprawy to wycofa się z działalności klubu. Pan Leszczyński zauważył, iż na stadion gmina przeznacza więcej niż na inwestycje w miejscowościach. Już w tamtym roku przeznaczono na sport 30 tys. a gdzie są środki z Unii. Pan Przewodniczący stwierdził, iż prace przy stadionie były zaczęte w poprzedniej kadencji, a w tej chwili jest za późno na złożenie wniosków do Unii. Pani Celina Chodorowska stwierdziła, iż powinniśmy inwestować w sport w naszej gminie ze względu na młodzież, która potrzebuje spotkań i rywalizacji z rówieśnikami. Skoro już tyle środków poszło na stadion to dalej musimy inwestować, aby utrzymać standard stadionu. Pani Chodorowska z pytaniem dlaczego wykazane jest w zmianach budżetowych tak duże ubezpieczenie komputerów w Szkole Podstawowej? Pan Burmistrz zauważył, iż Szkoła otrzymała komputery i sprzęt multimedialny wysokiej generacji, a nas wyniesie tylko 1 tys. zł na ubezpieczenie tegoż sprzętu. Pani Renata Małecka z pytaniem ile środków przeznacza się na prace interwencyjne i na nagrodę jubileuszową Pana Burmistrza? Pani Skarbnik stwierdziła, iż nagroda jubileuszowa dla Pana Burmistrza wyniesie 4.200,- za 20 lat pracy, a 10 tys. na wynagrodzenia brutto. Pani Celina Chodorowska z pytaniem czy te środki w kwocie 21 tys. zł przeznaczone na przeprowadzenie wodociągu na ulicy Granicznej to koszt usług i materiałów. Pan Przewodniczący odpowiedział, iż jest to koszt sprzętu i materiałów a prace będą wykonywane przez naszych pracowników w ramach pracy. Pan Marek Stypułkowski ponownie powrócił do sprawy zakupu ciągniczka gospodarczego prosząc aby uwzględnić zakup w zmianach w budżecie. Pan Burmistrz stwierdził, iż możemy złożyć wniosek w imieniu klubu na dofinansowanie ale klub złoży wyjaśnienia o swojej działalności. Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy kupić ten ciągniczek. Pani Skarbnik z pytaniem co ze świetlicą w Zawykach? Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy zmniejszyć plan inwestycyjny. Uchwałę Nr VIII/38/07 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 23 maja w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007r. przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 7.

Pan Burmistrz zapoznał radnych z pismem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w sprawie przyznanej pożyczki, pismo stanowi załącznik do protokołu.

Pan Przewodniczący zauważył, iż nasza gmina nie ma obowiązku zabezpieczenia środków na budowę przydomowych oczyszczalni. Jest możliwość pozyskania tych środków z Unii Europejskiej. Zauważyć należy, iż gmina spłaca już kredyt 42 tys miesięcznie za Zimnochy i najlepiej by było aby na projekt w pozostałych miejscowościach na przydomowe oczyszczalnie pozyskiwać ze środków unijnych.

Pan Leszczyński stwierdził, iż nie ma żadnych argumentów aby tego kredytu nie wziąć i nie pomóc mieszkańcom gminy. Pan Danowski zauważył, iż przez 4 lata poprzednie obiecywano mieszkańcom

te inwestycje co teraz mamy odpowiadać. Pani Chodorowska stwierdziła, iż po to ustalamy budżet gminy na dany rok aby go realizowano a Burmistrz jest zobowiązany do realizacji budżetu, nie należy

zmuszać Burmistrza od odejścia z realizacji budżetu. Pan Stypułkowski z pytaniem jaki jest wkład własny mieszkańców w oczyszczalnie? Pan Owsiejczuk stwierdził, iż jest to 20% wkładu. Pan Przewodniczący stwierdził, iż 90% wpływu do budżetu gminy pochodzi z Suraża. Na uwagę zasługuje fakt, iż pieniądze ze sprzedaż działek w Surażu szły na inwestycje do innych miejscowości, a w Surażu mamy 13 ulic w tym 9 piaszczystych. Pan Danowski zauważył, iż wcześniej te wpływy do budżetu były większe z innych miejscowości szczególnie z Doktorc.

Przedstawiono projekt Uchwały Nr VIII/39/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjęto jednogłośnie 15 głosami za. Uchwała Nr VIII/39/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.8.

Projekt uchwały Nr VIII/40/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji. Jednym z gości obecnych na sesji był Komendant Miejski z Łap Pan Jarosław Grycuk, który przedstawił sprawozdanie z działań podjętych na terenie Gminy. Przygotowana przez Komendę analiza zdarzeń za ubiegłe miesiące stanowi załącznik do protokołu. Pan Jarosław Wysocki z prośbą do Pana Komendanta, aby w sezonie letnim zwiększył patrole w Doktorcach. Uchwałę Nr VIII/40/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji przyjętol4 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.9.

Przedstawienie projektu uchwały Nr VIII/41/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na wykonanie dokumentacji na remont dróg powiatowych.

Pan Burmistrz stwierdził, iż początkowo w planach było dofinansowanie trzech dróg powiatowych na terenach wiejskich ale po ostatniej sesji dołączyliśmy ulicę Białostocką w Surażu. W związku z czym dołożymy dodatkowo 15 tys. zł z nadwyżki do dotacji dla Powiatu na cztery ulice: ulica Białostocka w Surażu, Zawyki- Zawyki-Ferma, Zimnochy oraz w Kowalach. W przypadku gdy tych środków zabraknie na   Kowale wówczas zrobimy to we własnym zakresie. Uchwałę Nr VIII/41/07 z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na wykonanie dokumentacji na remont dróg powiatowych przyjęto 12 głosami jednogłośnie przy 12 obecnych i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.10.

Pani Skarbnik zapoznała radnych z projektem uchwały Nr VIII/42/07 w sprawie określenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Wodociągowo- Kanalizacyjnego w Surażu. Pani Celina Chodorowska stwierdziła, iż należy podkreślić w uchwale, iż są to dotacje obowiązujące tylko na 2007r. Uchwałę Nr VIII/42/07 z dnia 23 maja 2007r. w sprawie określenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego w Surażu przyjęto 14 głosami za, 1 osoba się wstrzymała i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.11.

Projekt uchwały Nr VIII/43/07 zmieniającej uchwałę Nr VII/32/07 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.

 

Pani Sekretarz nadmieniła, iż ta zmiana dotyczy jedynie paragrafu 1 po przez dodanie słów: z wyłączeniem usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Uchwałę Nr VIII/43/07 z dnia 23 maja   zmieniającej uchwałę Nr VII/32/07 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania przyjęto 15 głosami jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.12.

Uchwałę Nr VIII/44/07 z dnia 23 maja w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Suraż" przyjęto 14 głosami za, jedna osoba się wstrzymała. Powyższa uchwała stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.13.

Pan Jarosław Wysocki z pytaniem co zrobimy z remizą w Doktorcach, która nienadaje się do remontu jedynie do rozbiórki. Pani Renata Małecka z pytaniem do Pana Burmistrza jaki jest koszt festynów

organizowanych w naszej gminie? Pan Burmistrz stwierdził, iż jest to koszt 500 zł na każdy festyn. Środki pochodzą z Domu Kultury jak i od przedsiębiorców prywatnych. Na Grodzisko w Surażu przyznano 5000 zł ze Stowarzyszenia Lidera. Pan Danowski z pytaniem co z przystankiem w Sredzińskich? Pan Burmistrz stwierdził, iż od niedawna pracuje u nas dwóch dodatkowych pracowników do pomocy w pracach gospodarczych. Ten przystanek i łazienka w Zimnochach wymagają remontu i dlatego będą robione w pierwszej kolejności. Nie zapominajmy o przystanku w Surażu, który również wymaga naszych nakładów finansowych. Następnym etapem naszych prac będzie wyrównanie żwirowni przy drodze w Surażu. Pan Puziuk zwrócił się z pytaniem kiedy będzie zakończona sprawa kapliczki w Zawykach i czy Stowarzyszenie może rozpocząć sprzątanie wokół szkoły w Zawykach? Pani Hanna Nikitiuk Radca Prawny stwierdziła, iż jest już decyzja Wojewody, a więc mamy 14 dni na uprawomocnienie się decyzji i wpisanie jej do księgi wieczystej wówczas będziemy mogli przystąpić do prac remontowych. Działka szkolna nadal stanowi własność Gminy, a więc można ją jedynie wynająć, użyczyć lub wydzierżawić dla Stowarzyszenia ale tą decyzję podejmie Rada Miejska w Surażu. Pan Adam Sosnowski stwierdził, iż należy wynająć geodetę niezależnego, aby wytyczył drogę przy posesji Państwa Zdunków. Pan Leszczyński stwierdził, iż należy numer komórki służbowej pracowników Zakładu Wodociągowo- Kanalizacyjnego podać do wiadomości publicznej. Przypomniał również o wcześniejszej deklaracji pomocy Państwu Kowalewiczom z Rynek. Ci Państwo nie mają podłączenia do wodociągu może należałoby podłączyć na koszt Gminy. Pan Przewodniczący stwierdził, iż jesteśmy w stanie tą sprawą się zająć, deklaruję również przeznaczenie w części diet radnych w ramach pomocy tej, że rodzinie. Wszyscy radni zgodnie przyznali Przewodniczącemu rację.

 

Ad.14.

Przedstawiono radnym podanie Pani Agnieszki Leszczyńskiej w sprawie podłączenia wody na koszt Urzędu. Pani Sekretarz zadeklarowała, iż zrobimy najpierw rozpoznanie o sytuacji finansowej tej rodziny i wówczas podejmiemy odpowiednie kroki. Pan Przewodniczący stwierdził, iż jest posiadaczem insygnia władzy ostatniego z przed wojny Wójta Zawyk, które zostaną przekazane dla Pana Litwińczuka do muzeum. Pan Danowski zauważył, iż może lepiej byłoby wywieszenie insygnia w pokoju u Pana Burmistrza. Pan Burmistrz zapoznał radnych z pismem Wojewody Podlaskiego w sprawie przesiedlenia mieszkańców Kazachstanu, niniejsze pismo stanowi załącznik do protokołu. Pan Leszczyński zaproponował mieszkanie dla tego Państwa w Gimnazjum w Doktorcach. Pan Przewodniczący stwierdził, iż samo mieszkanie nie wystarczy należałoby zapewnić odpowiednią pracę. Są w naszym województwie bogatsze Gminy, które zapewnią godziwe warunki dla przesiedleńców. Pani Celina Chodorowska zwróciła uwagę Panu Przewodniczącemu na ingerowanie w stosunku do pracowników Urzędu szczególnie do Pana Burmistrza. Stwierdziła, iż to nie należy do kompetencji Przewodniczącego.Pan Przewodniczący stwierdził, iż nie ustawia ani nie ingeruje w pracę urzędników. Pan Burmistrz, stwierdził, iż to były zarzuty, iż zatrudniania ludzi z kampanii wyborczej i chciałby być obecny na spotkaniu w Starostwie, które jest organizowane bez jego wiedzy.  Jest coraz pewniejszy w pracy i bierze na siebie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.         

 

Ad.15.                                                                     

Zamknięcie obrad VIII sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1345

 

Protokołowała: Sylwia Filipczuk

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Suraż

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kochanowski

Wprowadzający: Adam Kochanowski

Data wprowadzenia: 2007-06-27

Data modyfikacji: 2007-06-27

Opublikował: Adam Kochanowski

Data publikacji: 2007-06-27