Protokół Nr V/07 z sesji Rady Miejskiej w Surażu z dnia 31.01.2007 r w siedzibie MGOK
PROTOKÓŁ Nr V/07
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 31.01.2007r. w siedzibie MGOK w Surażu
Ad.1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi (listy obecności stanowią załącznik do protokołu) oraz zaproszeni goście.
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad V Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad .
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady.
5. Podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorcze odprowadzanie ścieków.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Gminy Suraż na lata 2007-2009.
7. Podjęcie uchwały w sprawie diet radnych oraz członkom Komisji Rady.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet sołtysom wsi.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany nazwy Ośrodka Pomocy Społecznej Miasta i Gminy w Surażu i uchwalenia statutu.
10.Przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2007.
11.Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu ustalania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia za godziny ponad wymiarowe i godziny zastępstw doraźnych nauczycieli zatrudnionych w Szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż.
12 Przyjęcie informacji z działalności Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu.
13.Interpelacje i zapytania radnych .
14.Sprawy różne i wolne wnioski .
15.Zamknięcie obrad V sesji Rady Miejskiej .
Radni Rady Miejskiej porządek obrad przyjęli 15 głosami za.
Jednym z gości zaproszonych na sesję Rady Miejskiej był Pan Bartłomiej Królik reprezentował Państwową Inspekcję Pracy. Przedstawiciel PIP przedłożył informację o zagrożeniach w rolnictwie. Do tych zagrożeń zaliczymy:
- nieodpowiednie ubranie,
- prowadzenie ciągnika pod wpływem alkoholu,
- samodzielna jazda ciągnikiem przez dzieci,
- niesprawność techniczna ciągnika,
- niewłaściwe zabezpieczenie ciągnika przed samowolną jazdą,
- zły stan osłon w ciągniku,
- usuwanie usterek, regulacja maszyn przy włączonym napędzie,
- do popychania należy używać popychaczy
- obsługa pilarki nie jest bezpieczną pracą, szczególnie dla dzieci,
- nieprawidłowe rąbanie drzewa,
- brak barierki na schodach,
- nieprawidłowe podłączenie, brak izolacji i wilgoć - może zabić,
- niewłaściwe przechowywanie preparatów w pomieszczeniach zabezpieczonych, niedostępnych dla dzieci,
- obsługa zwierząt.
Państwowa Inspekcja Pracy wyraziła chęć podjęcia współpracy z Burmistrzem Suraża w celu zmniejszenia wypadków na terytorium gminy. W tym celu będą organizowane konkursy w szkołach z dziećmi i z rodzicami.
Ad.3.
Burmistrz Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań miedzy sesjami. Informacja jest załącznikiem do protokołu.
Pan Burmistrz przedstawił Radzie nowo wybranych sołtysów.
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej IV sesji Rady Miejskiej. Wynik głosowania – 8 radnych za przyjęciem protokołu,
6 przeciw, 1 radny się wstrzymał.
Ad.5.
Przedstawiono projekt uchwały Nr V/21/07 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorcze odprowadzanie ścieków.
Pan Przewodniczący dodał, iż w Zakładzie Wodno Kanalizacyjnym potrzebny jest remont urządzeń w tym modernizacja odżelaziacza. Jego żywotność może przetrwać o około 6 miesięcy. Wówczas parametry wody nie spełnią norm i zakład może być zamknięty. W tym wypadku niezbędne jest podniesienie stawki za wodę o 10 gr. za m³.
Ta podwyżka pozwoli pokryć naprawę jednego urządzenia w 50%.
Pan Przewodniczący zwrócił uwagę, iż na terenie gminy istnieje 156 hydrantów w tym 28 nieczynnych. Przewidziany jest remont w tym roku 7 hydrantów. Koszt naprawy 1 hydranta wynosi około 1tys. zł.
Pan Jarosław Wysocki stwierdził, iż 1 hydrant musi być wyremontowany w Doktorcach.
Pani Anna Krukowska zapytała: skąd wiadomo, że jest to 28 hydrantów skoro nie były one sprawdzane.
Pan Przewodniczący odpowiedział, iż są to informacje podane przez Zakład Wodno Kanalizacyjny.
Pani Celina Chodorowska stwierdziła, iż u nas są tylko tak wysokie stawki za wodę np. w Księżynie wynoszą one 1,22 zł za m³ a ubytki wody u nas są w granicach 30%. W Łapach są 15% i dążą do 12% ubytków. Prosiła o wyjaśnienie skąd się wzięły tak duże wydatki na zakup materiałów przez zakład. Brak jest informacji u kogo były wymieniane liczniki i brak pokwitowań.
Pan Cezary Leszczyński stwierdził, iż na sesji jest brak pracowników Zakładu Wodno Kanalizacyjnego. Uważa iż podwyższając stawkę za wodę nie uzyskamy nic. Prosił aby Pan Burmistrz przeprowadził rozmowy z władzami sąsiednich gmin celem nawiązania współpracy na temat sprzedaży wody. Powrócił do propozycji przyłączeń kanalizacyjnych przez pracowników zakładu wodno-kanalizacyjnego w ramach godzin pracy, a nie prywatnie za duże pieniądze. Stwierdził, iż istnieje u nas państwo - w państwie – bezprawie.
Pan Przewodniczący powrócił do problemu, iż jest mowa o 10gr podwyżki za wodę a nie o 20 groszach.
Pan Wiesław Owsiejczuk wrócił do sprawy z hydrantami. Zapytał czy pracownicy posiadają właściwy sprzęt do naprawy hydrantu, co mogłoby się przyczynić do obniżenia kosztów naprawy tych urządzeń.
Pan Przewodniczący zauważył, iż meritum sprawy jest podniesienie stawki za wodę, a nie inne rzeczy z przeszłości.
Pan Stanisław Puziuk stwierdził, iż ubytków jest 20% i są udokumentowane, ale ile tej wody wydobyto nie wiemy.
Pan Leszczyński prosił Pana Przewodniczącego, aby wszystkie dawne sprawy były wypowiedziane, a nie sucha uchwała i budżet biednieje.
Pan Kazimierz Jabłoński pracownik Zakładu Wodno Kanalizacyjnego przedstawił straty wody na dzień dzisiejszy (11,6%) w skład których wchodzą: płukania linii wodociągowej, mycie autobusu szkolnego, samochodu Straży Pożarnej. Nie płacą za wodę takie jednostki jak stadion, świetlice.
Pan Sławomir Kowalewski stwierdził, iż jest 20 tys. na utrzymanie Zakładu to jest wysoka dotacja i rok w rok dokłada się do 20 tys. z budżetu Gminy.
Pani Sekretarz nadmieniła, iż w ubiegłym roku było tylko 15tys na Zakład Wodno- Kanalizacyjny.
Pan Kazimierz Jabłoński stwierdził, iż ubytki były są i będą.
Odczytano projekt uchwały Nr V/21/07 w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorcze odprowadzenie ścieków.
Uchwałę Nr V/21/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorcze odprowadzanie ścieków przyjęto 9 głosami – za, 5 przeciw, 1 się wstrzymał która stanowi, załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.6.
Uchwałę Nr V/22/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie uchwalenia planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Gminy Suraż na lata 2007-2009 przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.7.
Następnie odczytano projekt uchwały Nr V/23/07 w sprawie diet radnych oraz członkom Komisji Rady.
Uchwałę Nr V/23/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie diet radnych oraz członkom Komisji Rady przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.8.
Uchwałę Nr V/24/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie ustalenia diet sołtysom wsi przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do niniejszego protokołu
Ad.9.
Pani Katarzyna Żukowska – Koc pełniąca obowiązki Kierownika Pomocy Społecznej omówiła treść projektu uchwały dotycząca zmiany nazwy Ośrodka i uchwalenie nowego statutu tego Ośrodka.
Uchwała Nr V/25/07 z dnia 31 stycznia 2007r. w sprawie zmiany nazwy Ośrodka Pomocy Społecznej Miasta i Gminy w Surażu i uchwalenia statutu przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.10.
Następnie przedstawiono projekt uchwały Nr V/26/07 w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2007.
Uchwała Nr V/26/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2007 przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.11.
Uchwała Nr V/27/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie regulaminu ustalenia i wypłacania dodatków do wynagrodzenia za godziny ponad wymiarowe i godziny zastępstw doraźnych nauczycieli zatrudnionych w Szkołach prowadzonych przez Gminę Suraż przyjęto 15 głosami za która stanowi załącznik do protokołu.
Ad.12.
Informacja z działalności Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu przedstawiła Pani Marzanna Chodorowska.
Informacja jest załącznikiem do protokołu.
Pani Dorota Marczuk przedstawiła charakterystykę Szkoły Podstawowej w Surażu.
Informacja jest załącznikiem do protokołu.
Pan Wiesław Owsiejczuk zauważył, iż w Zawykach jest dwoje dzieci nie uczęszczających do szkoły. Co stwarza ogromny problem, gdyż dają zły przykład innym dzieciom.
Pani Dorota Marczuk stwierdziła, iż dzieci te są zameldowane w Białymstoku i my nie mamy na nie wpływu.
Pani Sekretarz odczytała w imieniu Pani Dyrektor Gimnazjum listę uczniów uczęszczających do Gimnazjum w Doktorcach.
Ad.13.
Pan Marek Stypułkowski zapytał czy zostało coś zrobione w sprawie oświetlenia na ulicy do wodociągu.
Pan Przewodniczący odpowiedział, że geodeta przygotowuje dokumentację na pozostałe linie energetyczne.
Pan Danowski zaproponował wysyłanie protokołu do radnych celem wcześniejszego zapoznania się z treścią protokołu.
Pan Leszczyński stwierdził, iż lepszym rozwiązaniem będzie czytanie protokołu na sesji. Radni zdecydowali jednak, że nie będą czytane na sesjach.
Pan Adam Sosnowski zwrócił się do Pana Burmistrza o późniejsze
zapalanie światła i wcześniejsze gaśnięcie świateł na ulicy.
Ad.14.
Jednym z gości zaproszonych i obecnym na sesji był Pan Dariusz Gaszewski przedstawiciel Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Białymstoku. Zapoznał obecnych z programem rozwoju obszarów wiejskich.
Pan Byculewicz stwierdził, iż nie należy gruzu szkolnego wywozić do rzeki Narwi. Prosił aby skontrolować działalność, jak i siedzibę Towarzystwa Przyjaciół Suraża i zdać sprawozdanie na sesji.
Pan Przewodniczący nadmienił, iż na najbliższą sesję zostanie zaproszony Prezes Towarzystwa Przyjaciół Suraża Pan Paczuszko.
Pan Danowski zaproponował, że jeżeli będzie kłopot z gruzem to on sam wskaże nowe miejsce pod gruz.
Pan Sławomir Kubaj z zapytaniem do Pana Burmistrza na jakiej podstawie wydał zezwolenie alkoholowe dla Pana Adama Kamińskiego. Prosił o pisemne wyjaśnienie tej sprawy.
Pan Antoni Wyszkowski miał pytania do Pana Burmistrza dotyczące drogi na ulicy Osiedlowej, jak i sprawę kanalizacji. Zauważył, iż przegrana sprawa ze strony Urzędu w sądzie wymaga wyjaśnień przez Radcę Prawnego. Pan Antoni Wyszkowski domagał się odpowiedzi od Pana Burmistrza, w jaki sposób zamierza zdopingować resztę ludzi o podłączenie do kanalizacji.
Pan Zenon Sosnowski zwrócił uwagę, iż mieszkańcy nie powinni płacić za wodę wykorzystywaną do mycia samochodów Straży Pożarnej i autobusu szkolnego. Powrócił do dłużników, którzy nie wpłacili całej sumy za kanalizację, a korzystają z niej.
Pan Przewodniczący odniósł się do tego że brak jest podstaw prawnych do odzyskania tego długu.
Ad.15.
Pan Przewodniczący zamknął o godz. 12³° obrady V sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
Metryka strony