Protokół VI/07

PROTOKÓŁ Nr VI/07

 

z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 14.03.2007r. w siedzibie MGOK w Surażu.

 

Ad.1.

Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.

Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.

W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, Radca Prawny, sołtysi oraz zaproszeni goście (listy obecności stanowią załącznik do protokołu).

 

Ad.2.

Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:

1.Otwarcie obrad VI Sesji Rady Miejskiej w Surażu.

2.  Przyjęcie porządku obrad .                       

3.  Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.

4. Przyjęcie protokołu z obrad V sesji Rady.

5. Podjecie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2007r.    

6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie diet radnym oraz członkom Komisji Rady.

7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2007-2013.

8. Sprawozdania z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu za 2006 rok.

9. Podjęcie uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie  wsi Zawyki.

10.Przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2007r.

11.Informacja o sposobie przekazania mieszkańcom wsi Zimnochy przydomowych oczyszczalni.

12.Interpelacje i zapytania radnych .

13.Sprawy różne i wolne wnioski

14.Zamknięcie obrad VI sesji Rady Miejskiej.

Radni Rady Miejskie porządek obrad przyjęli 15 głosami za.

 

 

 

 

 

 

Pan Zygmunt Jarmoc Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił zaproszonych gości i za zgodą radnych Rady Miejskiej udzielił głosu zaproszonym.

Jednym z gości zaproszonych na sesję Rady Miejskiej był Pan Jacek Szczygielski przedstawiciel firmy ,,Industrialis Podlasie’’. Przedłożył informacje z działalności swego przedsiębiorstwa. Wyjaśnił opóźnienie budowy firmy wynikające z przyczyn długiego procesu uzyskiwania pozwolenia.  Proces budowy rozpocznie się dopiero w kwietniu tego roku, gdyż już podpisano umowę z generalnym wykonawcą inwestycji. Czekano również na pozwolenia od Starostwa  w sprawie przewożenia tych odpadów wyspecjalizowanym transportem. Opóźnione rozpoczęcie tej działalności wynikało również z kupnem odpowiednie taśmy do sortownia, która mogła być przygotowana tylko na zamówienie.

Pan Kazimierz Manoś zwrócił się z pytaniem do przedstawiciela firmy, od kiedy zacznie się zbieranie foli.

Pan Szczygielski Jacek odpowiedział, iż w tym tygodniu została wydana decyzja co umożliwia rozpoczęcie działalności. Należy również informować firmę o posiadaniu odpadu, wówczas firma zobowiązana jest do odbioru.

 

Ad.3.

 Burmistrz Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań miedzy sesjami. Informacja jest załącznikiem do protokołu.

 

Ad.4.

Pan Przewodniczący zapytał, czy ktoś ma uwagi do protokołu z poprzedniej    sesji.

Pan Leszczyński zauważył, iż Pan Burmistrz nie odniósł się do problemu wykonywania podłączenia wodociągowo kanalizacyjnego przez pracowników Zakładu i zapowiedział, iż nie odpuści dopóki czegoś nie zrobimy w tym zakresie.

Pan Burmistrz stwierdził, iż rozmawiał z Panem Jabłońskim, aby przeszli odpowiednie szkolenia i nabyli uprawnienia i wykonywali przyłącza  w godzinach pracy.

Pan Owsiejczuk powrócił do problemu  dzieci mieszkających w Zawykach nie uczęszczających do szkoły, którzy zajmują się kradzieżą na terenie miejscowości. Policja jest bezradna, gdyż nie jest w stanie zaprzestać tym rozbojom.                       Pan Burmistrz stwierdził, iż nie mamy prawnych środków, tylko Dyrekcja Domu Dziecka może do tego się ustosunkować.

Pani Sekretarz stwierdziła, iż nie mają te dzieci zameldowania na terenie Gminy w związku z czym wystosujemy pismo do Domu Dziecka o dopilnowanie, aby dzieci te miały odpowiedni nadzór i przebywały w placówce do czasu wynikającego z dokumentów.

Pan Danowski zauważył, iż może to doprowadzić do katastrofy, bo ktoś w końcu z mieszkańców nie wytrzyma i dojdzie do tragedii.

Pan Przewodniczący zobowiązał Pana Burmistrza aby poczynił odpowiednie starania do poinformowania odpowiednich organów w tej sprawie.

Pan Danowski  zapytał Pana Burmistrza ile zamierza przeznaczyć środków na sprawy kulturalne na poszczególne wioski.

Pan Burmistrz stwierdził, iż te 750 tys. środków z Lidera, gminy muszą założyć wniosek o pożyczkę w banku w Szepietowie z której to będą finansowane te projekty. Te środki znajdą się na przeprowadzenie kilku niedużych imprez w granicach 1000zł góra 2000 zł.

 Pan Przewodniczący zobowiązuje Pana Burmistrza do nadzorowania prac, które wodociągi wykonują, a szczególnie aby wpływały informacje o nowych przyłączach.

 

Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej V sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania jednogłośny tzn. 15 głosów za.

 

Ad.5.

Przedstawiono  projekt uchwały Nr VI/28/07 w sprawie zmian w budżecie na 2007r.

Pani Chodorowska stwierdziła, czy to jest w porządku zmniejszając rezerwę budżetową na początku roku by zwiększać dotacją w zakładzie wodociągowo-kanalizacyjnym. To jest początek roku, robić zmiany i ruszać rezerwę  to jest nie do pomyślenia. Jest plan na cały rok,  wykonujemy plan, wykorzystujemy środki przychodzi miesiąc wrzesień, październik dopiero wówczas gdy brakuje środków pokrywamy je z rezerwy.

Pani  Chodorowska nadmieniła, że  jeśli chodzi o Państwa Kowalewiczów to należy dać stałą zapomogę, i na dłuższy czas opieką otoczyć całą rodzinę.

Pani Chodorowska zaapelowała aby wykorzystywać środki które mamy w budżecie. Wnioskiem Pani Chodorowskiej było aby nie ruszać rezerwy.

Pan Przewodniczący powrócił do dotacji celowej dla rodziny Kowalewiczów. Zauważył, iż w tej chwili ci Państwo mają też dotacje z innych instytucji, więc z naszej strony pomoc będzie skuteczna w późniejszym okresie.

Pani Skarbnik odniosła się do zmian w budżecie stwierdzając, iż nie były przewidziane prace społecznie-użyteczne.

Pan Leszczyński poparł Panią Chodorowską w sprawie przesunięć w budżecie i sukcesywną pomoc Państwu Kowalewiczom.

Pani Skarbnik nadmieniła, iż w Zakładzie wodociągowo-kanalizacyjnym przeznacza się dotacje na modernizację odżelaziaczy.

Pan Przewodniczący stwierdził, iż nie wykonanie tej modernizacji pogorszy jakość naszej wody. Ponadto stwierdził, iż od szeregu lat odżelaziacze nie były remontowane.

Sekretarz stwierdziła również, iż należy ująć w budżecie finanse na zatrudnienie pracowników w ramach prac społecznie-użytecznych.

Wniosek taki został złożony do Urzędu Pracy w lutym tego roku. Wybieraliśmy ludzi, którzy aktualnie znajdują się w ciężkiej sytuacji materialnej i dosyć często korzystają z pomocy naszego Ośrodka Pomocy Społecznej. Ponadto stwierdziła, iż dotacja dla Zakładu wodociągowo-kanalizacyjnego jest przeznaczona na remont odżelaziacza, który jest niezbędny, aby utrzymać jakość naszej wody na dotychczasowym poziomie. Państwo Radni na poprzedniej sesji zaakceptowali tę modernizację i dzisiaj jest prośba o przeznaczenie pieniędzy w budżecie na ten cel. Dotacja ta nie zostanie przeznaczona na wynagrodzenie pracowników Zakładu wodociągowo-kanalizacyjnego.

Pan Leszczyński nadmienił, iż takie tematy winne być omówione na Komisji i łatwiej by było radnym podjąć właściwą decyzję.

Zdaniem Pani Chodorowskiej należy również wykonać modernizację odżelaziaczy i wymienić hydranty ale w ramach tego budżetu, a nie już na początku roku korzystać z rezerwy budżetowej.

 Pan Danowski Wojciech  stwierdził, iż należy głosować nad uchwałą budżetową, ale tak jak Pani Chodorowska był przeciwny ruszania rezerwy budżetowej.

Pan Burmistrz stwierdził, iż remont odżelaziaczy był omawiany na Komisjach. W chwili obecnej są to niewielkie zmiany w budżecie, ale wynikają one zbyt z wczesnego przyjęcia budżetu. Nadmienił, iż niebawem będą sprzedane działki gminne i pokryjemy te braki w budżecie z tych funduszy.

Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały z naniesionymi poprawkami, to jest wykreślono: zwiększenie dotacji na Zakład wodociągowo-kanalizacyjny.

Uchwała Nr VI/28/07 w sprawie zmian w budżecie na 2007r. przyjęto 14 głosami za, 1 radny się wstrzymał i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.6.

Przedstawiono projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie diet radnym oraz członkom Komisji Rady.

Pan Leszczyński zapytał z czyjego pomysłu powstała zmiana w niniejszej uchwale.

Pani Sekretarz zauważyła, iż w innych gminach wiceprzewodniczący mają większe diety ze względu na zajmowane stanowisko, a nasza propozycja dla naszych wiceprzewodniczących mieści się w rozsądnych granicach. Należy również dodać, iż nasi wiceprzewodniczący nie należą do żadnej z Komisji.

Pan Przewodniczący zauważył, iż mamy w naszej gminie i tak najmniej Komisji w stosunku do innych gmin.

Pani Chodorowska stwierdziła, iż na razie nikt tu się nie przemęczył, zostawmy diety tak jak były wcześniej. Czy naszą Gminę  stać jest na podnoszenie diet wiceprzewodniczącym. Należałoby na razie zająć się porządkiem na ulicach naszej Gminy.

 

Przystąpiono do głosowania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie diet radnym oraz członkom Komisji Rady z dnia 14 marca 2007r. Wynik głosowania – 4 radnych za, 8 przeciw i 3 radnych się wstrzymało. Uchwała niniejsza nie została podjęta.

 

Ad.7.

Uchwałę Nr VI/29/07 z dnia 14 marca 2007r. w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2007-2013 przyjęto 13 głosami za przy 2 osobach nieobecnych. Powyższa uchwała stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.8.

Następnie przedstawiono sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu za 2006r. Sprawozdanie przyjęto 13 głosami za, przy 2 osobach nieobecnych, stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.9.

Uchwała Nr VI/30/07 z dnia 14 marca 2007 roku w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie wsi Zawyki przyjęto 12 głosami za, 2 osoby przeciw, przy 1 osobie nieobecnej, niniejsza uchwała stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.10.

Następnie przedstawiono projekt uchwały Nr VI/31/07 w sprawie przyjęcia programu Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2007r.

Uchwałę Nr VI/31/07 z dnia 14 marca 2007r.  w sprawie przyjęcia programu Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2007r. przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.11.

Przedstawiono informacje o sposobie przekazania mieszkańcom wsi Zimnochy przydomowych oczyszczalni. Powyższe informacje przedstawiła Radca Prawny stwierdzając, iż mieszkańcy na których znajdują się oczyszczalnie nie są ich właścicielami. Właścicielem jest Gmina, która będzie spłacała do 2011r. pożyczkę zaciągniętą na ten cel, około 42 tys. rocznie. Najlepszym przekazaniem przez Gminę byłoby zbycie w sposób sprzedaży. Realna wartość jednej oczyszczalni szacuje się w granicach 15 tys. zł. Umowa użyczenia  w tym wypadku jest niemożliwa ze względu  że narazilibyśmy się na zarzut uszczuplania dochodów gminy. Gmina nie może oddawać nieodpłatnie swego majątku,  ewentualnym wyjściem jest sprzedaż jak i dzierżawa ale też odpłatna. Na dzień dzisiejszych brak jest rozwiązań prawnych innych niż te wspomniane. Być może czas przyniesie uregulowania prawno – formalne. Na razie jednak należy zostawić to tak jak jest.

 

Ad.12.

Pan Owsiejczuk stwierdził, iż mieszkańcy wsi Zawyki Ferma są zainteresowani podłączeniem do kanalizacji, co będziemy robić w tym kierunku.

Pan Burmistrz stwierdził, iż musi zaczekać na odpowiedź Pana Sadowskiego czy dalej jest zainteresowany budową oczyszczalni w Doktorcach. W tym roku trwa kompletowanie dokumentów na oczyszczalnię w Średzińskich i Rynkach. Planuje się w 2007r. wykonanie dokumentacji technicznej na przydomowe oczyszczalnie w Końcowiźnie i Kowalach.

 

Ad.13.

Pan przewodniczący poprosił Radcę Prawną Panią Hannę Nikitiuk

aby ustosunkowała się do wyroku sądowego w sprawie kanalizacji.

Pani Radca poinformowała, iż 26 września 2006r. Sąd Rejonowy w Białymstoku oddalił powództwo Gminy Suraż w stosunku do Pana Łazewskiego projektanta tej inwestycji, zobowiązanie go do przeprojektowania pewnych rozwiązań technicznych mających na celu uwzględnienie odpowietrzanie instalacji kanalizacyjnych w celu pozbycia się  nieprzyjemnego  zapachu, który się ujawnia co pewien czas. Sąd tym wyrokiem z 26 września 2006r. oddalił to powództwo uzasadniając mianowicie:

Powództwo jest nieuzasadnione z uwagi na to że projekt został sporządzony przez projektanta w sposób prawidłowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego, prawidłowy pod względem formalnym, merytorycznym.

Sąd uznał, że nie ponosi winy projektant dlatego, że projektant na etapie projektowania tej sieci nie mógł przewidzieć późniejszych następstw a mianowicie, że nie wszyscy użytkownicy zostali podłączeni, a ci co zostali podłączeni nie spełniali wymogów. Sąd stwierdził, że gdyby inwestor wywiązał się z tych obowiązków, które na nim spoczywają to prawdopodobnie nie mielibyśmy dzisiaj do czynienia z tym odorem. Dopóki to nie zostanie zrobione to wszystkie roszczenia kierowane pod adresem wykonawcy czy projektanta są nieuzasadnione.

Od tego wyroku złożono apelację. Sąd Okręgowy II Instancji wyrokiem z dnia 29 grudnia 2006r. oddalił apelację, twierdząc że nie znajduje ona uzasadnienia, a wyrok Sądu I Instancji jest właściwy.

Sąd I i II Instancji nie dopatrzył się winy projektanta. Podkreślono zgodnie dopóki nie zostanie podłączenie wszystkich mieszkańców to dopóty nie będzie można mówić o jakichkolwiek i czyichkolwiek odpowiedzialności, ponieważ inwestor – Gmina nie wykonała swoich obowiązków. Jest to wyrok prawomocny i jeśli chodzi o odpowiedzialność Pana Łazewskiego mamy sprawę przesądzoną.

Pan Kazimierz Manoś stwierdził, iż należało położyć 2 rury a nie 1, problem dalej istnieje gdyż rura prawie dwa razy w miesiącu się zapycha i trzeba coś z tym zrobić.

Pan Leszczyński winą za tą sytuację obarczył byłego Burmistrza Pana Zenona Borowskiego, który zawierzył Panu Łazewskiemu.

Pan Owsiejczuk zauważył, iż dlaczego Sąd nie wziął pod uwagę, iż inspektorem nadzoru jak i projektantem była jedna i ta sama osoba czyli Pan Łazewski.

Pan Leszczyński stwierdził, iż Dyrektor Wodociągu w Łapach Pan Wiktor Brzosko za wszelką cenę chciał przejąć nasze wodociągi i dlatego nie przedstawił naszych propozycji w przedmiocie sprzedaży wody na Radzie Miejskiej w Łapach. Pan Przewodniczący stwierdził, iż powinnyśmy teraz skupić się na dobrej współpracy z Łapami i Turośnią Kościelną, a nie sięgać do wcześniejszych zatargów. Poprawne stosunki pozwolą nam być może na sprzedaż naszej wody sąsiednim gminom.

Zdaniem Przewodniczącego Wodociągi w Łapach działają na innych zasadach i Burmistrz Łap zleca im jeszcze dodatkowe prace w celu poprawy budżetu. Zdaniem więc Przewodniczącego należ u nas zmienić nastawienie do naszego Zakładu wodociągowo-kanalizacyjnego.

Pan Danowski Wojciech prosił o to aby w przypadku awarii linii wodociągowej w Surażu pozamykać zasuwy i brudna woda nie przedostanie się na inne miejscowości. Prosił również o płukanie hydrantów i konserwacje zasuw co zminimalizuje awarie na linii wodociągowej.  

 

Jednym z gości zaproszonych na sesję Rady Miejskiej w Surażu był Pan Paczuszko, który przedstawił sprawozdanie z działalności Towarzystwa Przyjaciół Suraża, które stanowi załącznik do protokołu. 

 

Pani Chodorowska zauważyła czy studenci są tylko zainteresowani projektem Rynku Kościelnego, czy może też naszym parkiem w centrum.

Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem, jak wygląda sprawa zadłużeń za wodę.

Pani Skarbnik odpowiedziała, iż są dokonywane wpłaty, pozostały tylko nieliczne osoby, które zalegają z zapłatą.

Pan Danowski stwierdził, iż należy coś zrobić z przystankiem w Średzińskich. Przypomniał, iż należałoby zrobić porządek  ze starym Starem, który nadaje się na złom.

Pan Burmistrz odpowiedział, iż sprawa samochodu będzie rozwiązana, prawdopodobnie trafi na szrot i zostanie wyrejestrowany.

Pan Burmistrz obiecał,  że będą wybrani pracownicy z robót publicznych do prowadzenia prac remontowych na przystankach. Tablica informacyjna w Średzińskich jest już zrobiona pozostaje tylko kwestia umocowania.

Pan Wysocki z pytaniem czy są odnotowane w budżecie pieniądze na projekty dróg Zawyki Ferma i Doktorce.

Pani Popławska zauważyła, iż dzieci bardzo długo czekają na odjazd autokaru co jest spowodowane nieobecnością nauczycieli.

Pan Sosnowski prosił o naprawę drogi prowadzącej do gazociągu.

Pan Leszczyński prosił aby zwiększyć liczbę na terenie Gminy kontenerów na odpady, gdyż mieszkańcy intensywnie korzystają z tych kontenerów.

Pan Manoś prosił aby te pojemniki nie były selektywne tylko jednokomorowe, gdyż i tak nikt nie przestrzega tych zasad a i więcej w taką komorę wejdzie odpadów.

Pan Przewodniczący złożył propozycję aby Radni część pieniążków  z diet przeznaczyć Państwu Kowalewiczom.

Radni zatwierdzili ten pomysł, ale z uwagą aby te pieniążki przeznaczyć na konkretny cel w późniejszym czasie

Pani Sekretarz rozdała wszystkim radnym formularze oświadczeń majątkowych, którzy mają obowiązek wypełnienia do końca kwietnia.

 

Ad.14.

Pan Przewodniczący zamknął o godz 13.³º obrady VI sesji Rady Miejskiej w Surażu.

Na tym protokół zakończono.

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Suraż

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kochanowski

Wprowadzający: Adam Kochanowski

Data wprowadzenia: 2007-04-11

Data modyfikacji: 2007-04-11

Opublikował: Adam Kochanowski

Data publikacji: 2007-04-11