Uchwała Nr XLIV/211/06

                                                                                    UCHWAŁA NR XLIV/211/06

                                                                                   RADY MIEJSKIEJ W SURAŻU 

                                                                                     z dnia 25 października 2006r                                                                                                                                                                                             w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż.

           Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 i art. 40 ust.1  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214 ,poz.1806 ; z 2003 r. Nr 80 ,poz.717, Nr 162,poz.1568;  z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz.1806 ; z 2005 r. 172, poz. 1441 , Nr 175,poz.1457 ; z 2006 r. Nr 17,poz.128 ) oraz art.4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U.z 2005 r. Nr 236, poz.2008; z 2006 r.Nr 144,poz.1042 ) i po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Miejska w Surażu uchwala  ,co następuje :

§ 1. Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż określone są w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż  stanowiącym Załącznik do niniejszej uchwały .

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Suraża.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XIII/72/99 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 10.12.1999 r.  w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i  Gminy Suraż.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Cezary Leszczyński

 

 

 

regulamin  utrzymania czystości  i  porządku   na terenie  gminy suraż

rozdział I

postanowienia ogólne

 

§ 1. 1.Regulamin ustala zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Suraż.

§ 2. Regulamin obowiązuje  .

1.Właścicieli nieruchomośći ;

2. Mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Suraż.

rozdział II

definicje

§ 3.  Ilekroć w uchwale jest mowa o :

           właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz osoby władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego zobowiązane do realizowania obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku ;

           chodniku – rozumie się przez to wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego,położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości ;

            zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania ;

           chowie zwierząt – rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny lub sposób ich utrzymania i użytkowania

           gminie – należy przez to rozumieć gminę Suraż ;

           nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych ;

           odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych ,a także odpady nie zawierające niebezpiecznych od innych wytwórców odpadów ,które ze względu na swój charakter lub skład są podobne od odpadów powstających w gospodarstwach domowych . 

           odpadach ulegających biodegradacji – rozumie się przez to odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach ;

           odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury ,opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych ,opakowania ze szkła ,opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium ;

          odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji ,powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych ;

          stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zdefiniowane w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ;

          przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadajacymi wydane przez burmistrza ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie :

        odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości ,

        opróżniania zbiorników bzeodpływowych i transportu nieczystości ciekłych ,

        ochrony przed bezdomnymi zwierzętami ,

        prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalania zwłok zwierząt i ich części ,

          burmistrzu – należy przez to rozumieć burmistrza Suraża,

          zwierząt domowych – rozumie się przez to zwierzęta domowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ,

          zwierząt bezdomnych – rozumie się przez to zwierzęta bezdomne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ;

          zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodrskich ;

 

rozdział III

wymagania w  zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości  i  miejscach  publicznych

 

§ 4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do :

          utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno- higienicznego ;

          uprzątnięcia błota ,śniegu ,lodu i innych zanieczyszczeń  z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego ;

          utrzymania czystości i porządku na chodniku położonym bezposrednio przy granicy nieruchomości poprzez :

        usuwanie błota , śniegu i lodu i innych zanieczyszczeń ,

        posypywanie w okresie zimowym piaskiem ,innym kruszywem naturalnym lub środkami chemicznymi ,takimi jak : chlorek sodu, chlorek magnezu ,chlorek wapnia lub innymi zgodnie z wykazem zawartym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27 października 2005 roku w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków ,jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach .

§ 5. Usuwanie błota ,śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie ,natomiast innych zanieszczyszczeń w marę zaistniałych potrzeb.

§ 6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli i nawisów śniegu z dachu, stawarzających zagrożenie dla przechodniów.

§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązni sa do niezwłocznego usuwania ze ścian budynków,ogrodzeń i innych obiektów ogłoszeń, plakatów ,napisów i rysunków umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa.

§ 8. Utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych, terenach służących komunikacji publicznej i innych, nie wymienionych w § 4 regulują przepisy art.5 ust.2,3 4 i 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach .

§ 9. Mycie pojazdów samochodowych można przeprowadzać pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych po przejściu przez odstojnik .Zabrania się odprowadzania ścieków bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 10. Na terenie gminy zabrania się :

          spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi i w instalacjach grzewczych budynków ;

          niszczenia lub uszkodzenia obiektów małej architektury ,trawników ,urządzeń wyposażenia placów , urządzeń do zbierania odpadów ,obiektów przeznaczonych do umieszczania  reklam i ogłoszeń , urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej ;

          umieszczania afiszy, reklam ,nekrologów ,ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych ;

          malowania np. grafitu  poza wyznaczonymi do tego celu ścianami ;

          zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt ;

          indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych ;

          indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości ;

          wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów nieczystości  ciekłych i wód  opadowych ;

rozdział IV

zasady zbierania i pozbywania się odpadów  komunalnych oraz nieczystości ciekłych

§ 11.  1. Właściciele nieruchomosci mają obowiązek wyposażenia jej w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów.

2. Urządzenia do zbierania odpadów na terenie gminy to :

          pojemniki o pojemności 120 l i 1100 l, dopasowane do urządzeń załadowczych pojazdów .,

          kontenery o pojemności 7 m3 ; dopasowane do urządzeń załodowczych pojazdów ,

          worki plastikowe o minimalnej pojemnosci 120 l.

          urządzenia do gromadzenia odpadów powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym , porządkowym i technicznym.

§ 12. Liczba urządzeń i ich pojemność dla nieruchomości ,na którch prowadzona jest działalność gospodarcza oraz nieruchomości użyteczności publicznej ustalona jest indywidualnie w zależności od charakteru tych nieruchomości .

§ 13. Dla pozostałych nieruchomości ustala się jeden pojemnik o pojemnosci 120 l powinien służyć do gromadzenia odpadów wytwarzanych przez 6 osób , powyżej 6 osób dwa pojemniki na odpady komunalne o pojemności 120 l.

§ 14. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki o pojemności  1100  l dostosowane do urządzeń zakładowych pojazdów oraz worki plastikowe o pojemności 120 l.

§ 15. Selektywnej zbiórce odpadów podlegają :

          odpady opakowaniowe,

          odpady ulegające biodegradacji ,

          odpady wielkogabartytowe,

          odpady budowlane,

          odpady niebezpieczne

§ 16. Zabrania się zbierania śniegu ,lodu, gorącego popiołu ,żużlu, szlamów ,substancji toksycznych ,substancji żrących, wybuchowych ,przeterminowanych leków , zużytych olejów resztek farb, rozpuszczalinków ,lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów wielkogabartytowych w pojemnikach /workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych .

§ 17. Odpady z remontów ,prowadzonych we własnym zakresie, gromadzone są w odrębnych kontenerach lub wyznaczonych miejscach na nieruchomości .

§ 18. Odpady wiekogabarytowe zbiera się w wyznaczonych miejscach na nieruchomości służących do gromadzenia odpadów stałych, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomosci przez osoby trzecie i umożliwiający łatwy dostep przedsiębiorcy .

§ 19. Miejsca gromadzenia odpadów stałych powinny być przygotowane zgodnie z przepisami § 22 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych ,jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz.U.Nr 75 ,poz,690 z póżn.zm. ) .

§ 20. Mieszkańcy gminy oraz osoby przebywajace na jej terenie zobowiązani są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w przypadku ich braku ;

§ 21. Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do :

          wyposażenia  miejsca ,w którym się ona odbywa w odpowiednią ilość :

        pojemników na odpady stałe w ilości minimum 1 pojemnik o pojemności 120 l na każde 20 osób uczestniczących w imprezie .

        przenośnych szalet w ilości minimum 1 sztuka na100 osób uczestniczących w imprezie.

          oczyszczania terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych ,jeśli jest taka potrzeba.

§ 22. 1. Właściciele nieruchomości ,  zobowiązani są do przyłączenia jej do istniejącej sieci kanalizacyjnej .

2. Właściciele nieruchomości ,którzy nie mają możliwości podłączenia jej do sieci kanalizacyjnej lub podłączenie nieruchomości jest niemożliwe ze względów technicznych lub ekonomicznych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w :

          szczelny zbiornik bezodpływowy do gromadzenia ścieków bytowych lub

          przydomową oczyszczalnię nieczystości ciekłych ,

§ 23. Przepustowość przydomowej oczyszczalni  ścieków powinna być dostosowana do ilości mieszkańców w sposób, który zapewni uzyskanie stopnia oczyszczania ścieków określonych w odrębnych przepisach .

§ 24. Właściclel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków gdzie ilość ścieków odprowadzonych jest większa niż 5 m3 / dobę zobowiązny jest do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie oczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych lub do gruntu .

rozdział  V

częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych nieczystośći ciekłych

§ 25. 1. Częstotliwość odbierania z nieruchomości odpadów komunalnych powinna być dostosowana do ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów ,jednak nie rzadziej niż raz na

          miesiąc dla nieruchomości położonych na terenach zabudowy zagrodowej ;

          dwa tygodnie dla budownictwa jednorodzinnego ;

          tydzień dla sektora usług i handlu ;

           2. W przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych ,właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt przedsiębiorcy świadczącemu usługi w zakresie odbierania odpadów, w celu ustalenia warunków odbioru .

           3. Właściciel nieruchomości zapewnia przedsiębiorcy ,w uzgodnionym terminie swobodny dostęp do pojemników.

§ 26. 1. Właściciel nieruchomości ,która nie jest podłaczony do sieci kanalizacyjnej jest zobowiązny do zapewnienia usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością usytaloną ze stacją zlewną ,a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenie tego faktu przedsiebiorcy ,z którym posiada umowę o opróżnieniu zbiornika .

2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych na podstawie zamówienia złożonego przez właściciela do podmiotu uprawnionego ,z którym podpisał on umowę  musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od złożenia zamówienia.

§ 27. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego właściciel nieruchomości zobowiązny jest do niezwłocznego usunięcia nieszczelności .

§ 28. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieszczyszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych .

§ 29. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych powinna być zgodna z instrukcją ich eksploatacji .

§ 30. 1.Wykonanie obowiązków ,o których mowa w § 25 i § 26 właściciel nieruchomości zapewnia poprzez zawarcie umowy z przedsiebiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności .

2. Właściciel nieruchomości zobowiązny jest do udokumentowania korzystania z usług określonych  § 25 i § 26 oraz przechowywania dowodów płacenia za ich wykonanie przez okres 2 lat .

§ 31. Odpady wielkogabartytowe wystawione przez mieszkańców przedsiębiorca odbiera po zgłoszeniu faktu ich wystwienia .

§ 32. Częstotliwość opróżniania koszy / pojemników ulicznych powinna być dostosowana do ilości gromadzonych w nich odpadów, jednak nie może być mniejsza niż raz w miesiącu .

§ 33. Odpady komunalne zebrane na terenie gminy ,które nie mogą być poddane odzyskowi należy składować na składowiskach odpadów.

§ 34. Nieczystości ciekłe oderbane ze zbiorników bezodpływowych należy wywozić do stacji zlewnej .

§ 35. Zebrane odpady organiczne, w tym również odpady zielone mogą podlegać kompostowaniu we własnym zakresie i na własne potrzeby .

§ 36. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do skaładowania na składowiskach odpadaów :

           do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 %,

          do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 %,

          do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 % ,

            wagowo w stosunku do całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji w roku 1995

rozdzaiał  VI

obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 37. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do :

          zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt , a także dołożenia starań aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia ;

          do sprawowania nad nimi właściwej opieki ,a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru .

§ 38. Utrzymujący psy są zobowiązani do :

          prowadzenia psa na uwięzi , a psu rasy uznawanej za agresywną lub zagarażającą otoczeniu do nałożenia kagańca,

          prowadzenia psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych ,pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel ( opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem

          nie wprowadzania psów na terenie placówek handlowych ,gastronomicznych i innych obiektów  użytku publicznego ,jeżeli wynika to z oznakowania tych obiektów i placówek

          nie wprowdzania psów na terenie placów zabaw i piaskownic dla dzieci ,

          usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy. Postanowienie te nie dotyczy osób niewidowmych ,które korzystają z psów przewodników ,

          systematycznego szczepienia psów przeciwko wsciekliźnie ,

          uzyskania zezwolenia burmistrza gminy na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną

§ 39. Utrzymujący gady ,płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązni są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

§ 40. 1. Gmina podejmuje działania zapewniające ochronę przed bezdomnymi zwierzętami lub pozostawionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne wyłapywanie zwierząt bezdomnych oraz zapewnienie opieki i schroniska wyłapywanym zwierzętom .

2. Sposób wyłapywania oraz dalszego postępowania ze zwierzętami bezdomnymi będzie określać Rada Miejska .

rozdział VII

zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach  wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 41. Zakazuje się chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich w budynkach wielolokalowych i instytucji użyteczności publicznej .

§ 42. Zezwala się na utrzymanie zwierząt gospodarkich na terenach nieruchomości wyłączonych z produkcji rolnej, poza wymienionymi w  § 32 pod warunkim przestrzegania nastepujących zasad :

          wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych

          nie powodowania przez prowadzoną hodowlę uciążliwości dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich .

          przesterzegania obowiązująch przepisów  sanitarno – epidemiologicznych ,

          posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

rozdział VIII

obszary  podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej  przeprowadzania

§ 43. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia w miarę potrzeb deratyzacji.

§ 44. Termin i obszar przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji określa Burmistrz Suraża w uzgodnieniu z Państwowym Inspektorem Sanitarnym i podaje do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie. 

§ 45. Koszty związane z deratyzacją ponoszą właściciele nieruchomości .

rozdział IX

przepisy  końcowe

§ 46. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu,sprawuje Burmistrz Suraża.

§ 47.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

 

 

 

                                                                                

                                                                           

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Suraż

Wytwarzający/odpowiadający: Karol Łapiński

Wprowadzający: Karol Łapiński

Data wprowadzenia: 2006-11-14

Data modyfikacji: 2006-11-17

Opublikował: Karol Łapiński

Data publikacji: 2006-11-14