PROTOKÓŁ Nr XLI/10 z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 26.02.2010 r.

PROTOKÓŁ Nr XLI/10
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 26.02.2010 r. w siedzibie Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu
 
 
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XLI Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXXIX i XL sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
6. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
7. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Suraż w 2010r.
8. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2009.
9. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 279 położonej na terenie Leszni.
10. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 281/3 i Nr 281/4 położonej w Surażu przy ulicy Zabłudowskiej.
11. Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu.
12. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu za 2009r.
13. Informacja w sprawie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Urzędu Miejskiego w Surażu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009r.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Sprawy różne i wolne wnioski.
16. Zamknięcie obrad XLI sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 15 głosami jednogłośnie.
Na sesji byli obecni przedstawiciele Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych – eksploatacja wodociągów Kierownik-Pan Tadeusz Kłosek i Dyrektor-Pan Zygmunt Klejbuk w związku z propozycją przyłączenia gminy Suraż do spółki która miałaby zarządzać siecią wodociągową i kanalizacyjną.
Pan Tadeusz Kłosek poinformował radnych, iż spółka jest w trakcie tworzenia i na dzień dzisiejszy składa się z 20 gmin oraz Samorządu Wojewódzkiego. Gmina obojętnie jak duża wchodząc do spółki będzie miała 1 udział, 1 głos i takie same prawa. Taki udział gminy będzie symboliczny w wysokości 10 tys. zł. w związku z czym spółka była by pod kontrolą samorządów gminnych, do których będzie należało tworzenie walnych zgromadzeń, wybieranie rady, zarządu. Samorząd Wojewódzki natomiast wnosi aport rzeczowy w postaci naszej obecnej firmy w którego skład wchodzą: kilkanaście koparek, spychaczy, sprzęt specjalistyczny, zespół 110 pracowników, dwa warsztaty, biuro, bazę danych. W tym momencie jesteśmy operatorami na 20 gminach stosunki gmina –operator regulowane są umowami dwustronnie, która bardzo precyzyjnie rozdziela obowiązki. Zadania o charakterze inwestycyjnym wykonuje gmina, wszystkie remonty koszt utrzymania ponosi spółka, środki pozyskujemy na utrzymanie wodociągów bądź na kanalizację z tego co zbierzemy ze sprzedaży wody bądź ścieków. Rozrzut firmy jest bardzo duży bo aż od Sztabina pod Augustowem po Kleszczele, Białowieżę, najbliższym tutaj kontrahentem jest Turośń Kościelna, Juchnowiec. Cena oferowanych przez nas usług za wodę jest różna od 1,70 do 2,60 zł za m3 taka cena jest ustalana odrębnie na każdą gminę, natomiast za ścieki cena jest od 3zł do 8 zł.za m3. Zasady pracy w naszej firmie są takie że zatrudniamy w każdej gminie miejscowych konserwatorów do których należy sczytywanie liczników, reagować na każde awarie.
Pan Zygmunt Klejbuk poinformował, iż z tych 110 osób pracujących w naszej firmie tylko 12 osób obsługuje administrację, większość pracujących to są ludzie zatrudnieni w terenie na poszczególnych gminach. My jako zakład w naszej bazie w Zaściankach posiadamy serwis gwarancyjny, pogwarancyjnych, pompy, sprężarki wszystkich rzeczy niezbędnych które służą do eksploatacji wodociągów i kanalizacji. W swoim zakresie naprawiamy pompy, świadczymy również usługi naprawcze dla innych firm.
Pan Kłosek stwierdził, iż w przypadku podpisania takiej umowy z gminą pierwsza taryfa cenowa powstaje na zasadzie obustronnych negocjacji i obowiązuje przez 18 miesięcy, przez ten okres można wykazać faktyczną cenę utrzymania sieci. Nadmienił, iż w swoim zakresie robimy niewielkie wodociągi.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem czy ta cena wody to jest netto czy z podatkiem VAT i czy nie będzie problemu z nowymi podłączeniami do sieci.
Zwróciła się z pytaniem, czy jeżeli spółka w przeciągu tych dwóch lat poniesie straty to czy ten wkład 10 tys. będzie przeznaczony na pokrycie tych strat.
Pan Kłosek nasza spółka jest pewna jak zakład pogrzebowy klienteli nie zabraknie u nas nie występują zatory płatnicze. Mamy 54 wodociągi i tak ustawione sczytywanie liczników i kasowanie pieniędzy, że co miesiąc mamy cały czas równy dopływ gotówki. Przez 10 lat jak istnieje to gospodarstwo to z każdego roku wychodziło na plus. Ten wkład włożony przez gminę może być jako bezpiecznik przy ewentualnej stracie, której nie przewidujemy. Pierwsza taryfa za wodę powstaje w następujący sposób: robimy dokładny przegląd urządzeń na danej gminie, zbieramy dane, Państwo przekładacie swoje dane zebrane z kliku lat wyliczenia, siadamy razem i wspólnie ustalamy pierwszą cenę. Ta pierwsza cena ustalana na 18 miesięcy jest uchwalana przez Radę wspólnie z nami. Dopiero po tym okresie cenę reguluje ustawa.
Pan Klejbuk stwierdził, iż podłącza do sieci wodociągowej odbywają się w ten sposób: zainteresowany składa mapę oraz wniosek o podłączenie do sieci, dostaje od nas warunki działu technicznego, wykonuję dokumentację na podstawie której dokonuje podłączenia, zainteresowany może wybrać firmę która go podłączy. My jedynie musimy odebrać wykonane przyłącze oraz robimy wcinkę do samego wodociągu.
Pan Laskowski zwrócił się z pytaniem czy gmina może dokładać do ceny wody, gdyż nie ma szans że ta nasza cena wody utrzyma się na tym poziomie?
Pan Kłosek stwierdził, iż nie wyobrażam sobie żeby cena wody na waszym terenie żeby była dużo wyższa niż w tym momencie. U nas windykacja działa tak: dwa okresy nieopłacone powodują, że powiadamiamy dłużnika, wystawiamy pismo, czekamy 20 dni i odcinamy od sieci wodociągowej. Robimy to według prawa nie pozwalamy żeby ci dłużnicy żerowali na pozostałych mieszkańcach.
Pan Leszczyński stwierdził, iż nasza gmina ma bardzo duży zasób w wodę czy spółka byłaby zainteresowana naszą wodą w zaopatrzeniu sąsiedniej gminy mieszkańców Turośni Kościelnej. Bo jak mi wiadomo gmina ta pobiera wodę ze studni w Czaczkach i nie ma jej za dużo. Co zaś tyczy się ścieków oddawanych do Łap to mam nadzieję że też wpłynie na zmniejszenie ceny gdyż koszta naszych ścieków odprowadzanych do Łap są mniejsze niż w Państwa firmie.
Pan Klejbuk stwierdził, iż my jako spółka możemy jedynie służyć doradztwem i podpowiedzią dla sąsiedniej gminy ale leży to w gestii rozmów między Burmistrzami.
Pan Kłosek stwierdził, iż co zaś tyczy się ceny to policzone będą wszystkie koszty plus wszystkie inne czynniki i jeżeli cena wyjdzie 2,80 a rada będzie chciała 2 zł to jak najbardziej gmina może dalej dokładać do ceny wody.
Radni stwierdzili, że należy nadać tok tej sprawie i zapoznać się w najbliższym czasie z konkretną ofertą tej spółki.
Pan Przewodniczący zgłosił wniosek formalny za upoważnieniem Burmistrza do rozpoczęcia rozmów i prac organizacyjnych nad przystąpieniem gminy do tej spółki.
Wynik głosowania: 14 osób za, 1 osoba się wstrzymała.
 
 
 
 
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołów z poprzedniej XXXIX i XL sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 15 głosów za.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XLI/212/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż podniesiono cenę wody o 5 groszy na 1 m3 a cenę za ścieki pozostawiono na poziomie ubiegłego roku, takie propozycje zostały złożone przez członków Komisji Rewizyjnej i Komisji ds. Gospodarki i Budżetu.
Uchwałę Nr XLI/212/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XLI/213/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w tych zmianach uwzględniono zwiększenie środków na odśnieżanie dróg gminnych w kwocie 30 tys. zł. Nadmieniła, iż dokonano przesunięć między paragrafami w rozdziale 63095 Pozostałą działalność kwotę 23.000 zł wprowadzono w załączniku inwestycyjnym zadanie o nazwie ,,Zmniejszenie presji ruchu turystycznego na obszary chronione Doliny Górnej Narwi’’- środki te przeznaczone na dokumentację techniczną na budowę pola biwakowego nad Narwią w Surażu i Doktorcach, budowa parkingu przy przystani kajakowej w Surażu, oznakowanie szlaku Konopielka, budowę ścieżki dydaktycznej Suraż-Kowale.
Pan Leszczyński stwierdził, iż we wcześniejszej wypowiedzi Pan Burmistrz wspomniał iż brakuje pieniędzy, ale co nie idzie w innych gminach to u nas zawsze znajdą się pieniądze to na szlaki turystyczne, ścieszki rowerowe itd. Ja bym prosił żeby Pan Burmistrz skrupulatnie wydawał nasze pieniądze a nie jak dzisiaj przeznaczamy 23 tys. na głupoty. Dzisiaj inwestujemy swoje pieniądze w dokumentację, a i tak nie wiadomo czy chociaż te środki z zewnątrz dostaniemy za trzy lata a sprawy bezpieczeństwa gminy pozostają na drugim planie. Przystępujemy do wszystkich projektów, które inne gminy nie chcą.
Pan Burmistrz stwierdził, iż ta kwota była ujęta w poprzednim budżecie i na nią wyraziliście Państwo zgodę. Pierwsza kwota zaplanowana w budżecie była w wysokości 60 tys. zł ale zmniejszyliśmy ją na 23 tys. zł. po podpisaniu umów. Jak już wcześniej mówiłem w tym roku będzie tylko wykonany sam projekt a realizacja tych zadań planowana jest na rok 2011-2012.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż skoro przeniesiono z Domu Kultury na Klub Znicz 20 tys. zł, które miały być przeznaczone na zatrudnienie animatora na Orlika to w tym momencie nich Klub Znicz finansuje tego animatora.  
Pan Wysocki stwierdził, iż oprócz Pana Piotra Zarzeckiego który będzie animatorem na Orliku jest więcej osób spełniających kryteria na te stanowisko.
Pan Burmistrz stwierdził, iż zatrudnienie takiego animatora spoczywa tylko na Urzędzie Miasta, gdyż taki jest wymóg Ministerstwa.
Uchwałę Nr XLI/213/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r. przyjęto 6 głosami za, 3 przeciw, 5 osób się wstrzymało przy 1 osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XLI/214/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Suraż w 2010r. przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLI/214/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Suraż w 2010r. stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.8.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2009.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z pytaniem ile osób jest w tej komisji?
Przewodniczący powyższej komisji Pan Piotr Zarzecki stwierdził, iż w skład komisji wchodzi 8 osób.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż po co tylu członków. Zwrócił się z pytaniem czy ta komisja przeprowadza kontrolę w szkole wśród młodzieży i czy ma do tego prawa.
Pan Piotr Zarzecki stwierdził, iż komisja nie ma takiego prawa do kontrolowania dzieci i młodzieży, przeprowadzane są jedynie anonimowe ankiety wykazujące problemy alkoholowe. 
Pani Chodorowska stwierdziła, iż w tej informacji wykazano że ponad 5 tys. zł wydatkowano na sport w gminie a dokładnie na Klub Znicz. Czy to nie za dużo wydajemy na ten sport podliczając i autokar i tą dotację którą przekazuje gmina?
Ja jestem jak najbardziej za sportem ale z roku na rok wydajemy coraz więcej zwłaszcza do potrzeb które są na terenie gminy.
Pan Zarzecki stwierdził, iż w tym programie są ujęte zajęcia sportowe z dziećmi i młodzieżą. Nadmieniam, iż mogą o te środki z Gminnej Komisji Alkoholowej ubiegać się też inne grupy społeczne, stowarzyszenia na terenie naszej gminy należy tylko zgłosić wniosek, projekt do Komisji. W tym roku planujemy przekazanie większych środków na kolonie dla dzieci z rodzin uzależnionych.
 
Ad.9.
Projekt uchwały Nr XLI/215/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 279 położonej na terenie Leszni przyjęto 14 głosami za przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XLI/215/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 279 położonej na terenie Leszni stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.10.
Projekt uchwały Nr XLI/216/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 281/3 i Nr 281/4 położonej w Surażu przy ulicy Zabłudowskiej.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż dalej na tej mapie nie została wytyczona droga na przejazd miedzy ulicą Białostocką a Zabłudowską.
Pan Burmistrz stwierdził, iż geodezyjnie wytyczmy tą drogę przy podziale działek na Osiedlu.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż przystąpimy do głosowania, ale pod warunkiem, że zostanie wytyczona droga do przejazdu między dwoma ulicami Białostocką a Zabłudowską.
Uchwałę Nr XLI/216/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki Nr 281/3 i Nr 281/4 położonej w Surażu przy ulicy Zabłudowskiej przyjęto 13 głosami za, przy 2 osobach nieobecnych i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.11.
Projekt uchwały Nr XLI/217/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLI/217/10 z dnia 26 lutego 2010r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.12.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu za 2009r., które stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.13.
Zapoznano radnych z informacją w sprawie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Urzędu Miejskiego w Surażu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009r., która stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.14.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem ile osób w gminie jest zatrudnionych z Urzędu Pracy, co robimy ze szkołą w Doktorcach skoro chce Pan przekazać szkołę dla stowarzyszenia. Trzeba wstrzymać się ze sprzedażą świetlicy wiejskiej w Doktorcach do czasu aż zadecydujemy co ze szkołą w Doktorcach. Co zaś tyczy się włączenia oświetlenia ulicznego na terenie gminy to po co ta rada skoro Pan decyduje nie licząc się z naszym zdaniem. Na wszystko inne są pieniądze tylko na oświetlenie nie ma. Jeżeli nas nie stać to nie zatrudniamy ponad stan dodatkowych osób. Prosiłem dwie sesje wstecz o informacji ile na kosztuje autokar przy dowożeniu Klubu Znicz na rozgrywki i dalej nie mam takiej informacji.
Pan Leszczyński zwrócił się do Pana Przewodniczącego o wytłumaczenie zmiany terminu daty sesji.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż nie spodziewanie wypadło spotkanie w biurze PO za co z góry przepraszam, spotkanie to dotyczyło między innymi organizacji dożynek na terenie naszej gminy.
Pan Wysocki poprał Pana Leszczyńskiego w sprawie powstrzymania się ze sprzedażą remizy do momentu zadecydowania co robimy z budynkiem po byłym gimnazjum. Zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza, co wpłynęło na zmianę Pana zdania, co do uczestnictwa w przetargu ośrodka Fastowskiego.
Pan Burmistrz stwierdził, iż odbyliśmy z mieszkańcami Doktorc przynajmniej 5 spotkań w sprawie tej szkoły. Zaproponowałem uchwalenie Planu Odnowy Miejscowości Doktorce pod środki PROWU gdzie zaproponowałem remont tej świetlicy, na co mieszkańcy absolutnie nie wyrazili zgody. Chcą aby budynek szkoły pozostał na potrzeby Doktorc. Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji gdzie dwa budynki będą wyglądały jak dzisiaj remiza w Doktorcach, to świadczy o gospodarzu. Uważam, że tą działkę gdzie jest remiza należy sprzedać. Czekam na chętnego, który ten budynek po gimnazjum wydzierżawi ale w umowie będzie zapis o przeznaczeniu części pomieszczeń na potrzeby mieszkańców Doktorc. Można to wydzierżawić tylko za koszty eksploatacji, utrzymania, ogrzewania, prądu tak aby gmina nie ponosiła kosztów w związku z tym budynkiem. W związku z oświetleniem ulicznym nadmieniam, iż zgodnie ze statutem gminy rozliczany jestem z wykonywania uchwał a nie koniecznie wniosków złożonych przez radnych. Co zaś tyczy się dodatkowych zatrudnień w Urzędzie to dwie osoby były oddelegowane z Urzędu Pracy, którym przedłużono zatrudnienie na kolejne pół roku. Skoro mamy taką możliwość dostania środków z zewnątrz na te osoby, mamy w tym roku bardzo dużo inwestycji i żeby je rozliczyć potrzebne były do pomocy dodatkowe osoby. Nadmieniam, iż 43% całego budżetu to są wydatki inwestycyjne, jest to jeden z największych współczynników ze wszystkich gmin i żeby to rozliczyć zgodnie z kontrolą z RIO potrzebna byłą pomoc do księgowości. Jednej z pań zabrakło 1,5 miesiąca do kuroniówki poszliśmy jej na rękę przedłużając umowę pracy. Nie widzę możliwości zatrudnienia na etacie i ze środków gminy w przyszłości tych osób. W przypadku Fast jest osoba z terenu gminy zainteresowana kupnem tego ośrodka i na jego prośbę my jako jeden z wierzycieli możemy wystąpić do komornika. Obiecuję, iż na następną sesję przygotuję informacje dotyczące wykorzystania autokaru przez Klub Znicz.
Pan Manoś zwrócił się z pytaniem co dalej z przystankiem w Surażu?
Pan Burmistrz stwierdził, iż na dzień dzisiejszy mamy rozwiązaną umowę na ten budynek z Panem Adamem Kamińskim, który przez 4 miesiące był dzierżawcą, ale ze względu na wejście sklepu Arhelanu wycofał się z umowy.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż należy poważnie zastanowić się na użytkowaniem szkolnego autokaru, gdyż w tym momencie nie mamy na stanie zastępczego pojazdu do dowozu dzieci.
Pan Burmistrz stwierdził, iż istnieje możliwość składania wniosku do Ministerstwa o przyznanie drugiego autokaru. Przypomnę również, iż ten Internet radiowy esska który jest na terenie naszej gminy, to nie jest gminny Internet my jedynie umożliwiliśmy ustawienie w czterech miejscach nadajników. Pobieramy z tego tytułu niewielką opłatę ta opłata jest równoznaczna ze stworzeniem przez tą firmę czterech przyłączy dla gminy, pierwsze przyłącze dokonano dla straży pożarnej w Surażu, drugie dla Stowarzyszenia w Zawykach jak się skończy umowa TPSA, trzecie przyłącze w Rynkach oraz w Doktorcach. My podpisując umowę z tą firmą jako abonentem płacimy dla niej po 30 zł miesięcznie i to wychodzi na zero gdyż oni płacą podatek za urządzenia.
Pan Leszczyński stwierdził, iż co do przystanku w Surażu to dawno była propozycja od Rady z przeznaczeniem tego budynku tylko i wyłącznie pod przystanek dla mieszkańców Suraża, po co na siłę szukać dzierżawców. Proszę o udostępnienie tego budynku pod przystanek, należy wyznaczyć pracownika gospodarczego do otwierania i zamykania tego przystanku. Co zaś tyczy się szkoły w Doktorcach to proponuję wystąpić o środki na remont remizy jak w przypadku Rynek, a nikt nie zechce wydzierżawić budynku po gimnazjum wraz ze świetlicą wiejską.
Pan Burmistrz stwierdził, iż ten przystanek przed moją kadencją był w gorszym stanie. Można otworzyć choćby dzisiaj ustawię pracownika od 8 do 16 ale jak zostanie bez nadzoru to będzie tam klub nocny. Ubikacje są w tym momencie  dostępne ale kto będzie ich pilnował. Budynek na dzień dzisiejszy jest zabezpieczony. Nadmienił, iż drugi nabór do Odnowy wsi został wstrzymany zez względu na przeszkody formalne w związku z czym nie możemy złożyć wniosku na remont świetlicy w Doktorcach. Z Lidera natomiast możemy ubiegać się tylko o niewielkie środki gdyż podzielono na gminy ze względu na jednego mieszkańca. Możemy je wykorzystać na świetlicę w Kowalach nie robiąc projektów np. na wymianę okien w świetlicy i zrobienie łazienki.
 
Ad.15.
Pan Burmistrz zapoznał radnych z podaniem Rady Rodziców Przedszkola Samorządowego w Surażu, które stanowi załącznik do protokołu.
Pan Burmistrz stwierdził, iż w ciągu miesiąca stworzono potężną dokumentację na kompleksowy remont całego przedszkola z możliwością dofinansowania 400 tys. zł., szanse są ogromne, gdyż spełniamy prawie wszystkie kryteria. W tym projekcie są ujęte: budowa placu zabaw, doposażenie w meble, wymiana okien wszystkie sprawy infrastrukturalne. Mając tą dokumentację poprosiłem Panią Dyrektor żeby policzyła koszty zainstalowania dwóch podgrzewaczy w łazience. Moim zdaniem i radnych takie łatanie dziur to nie przynosi efektu należy kompleksowo zrobić porządek z budynkiem na mirę XXI wieku. Ten remont zaplanowany jest na przyszły rok i musiałby przebiegać bardzo krótko w okresie wakacyjnym ze względu na naukę dzieci. Zobowiązałem Panią Marzannę Chodorowską do zwiększenia zajęć dla dzieci i młodzieży w Domu Kultury. Nadmieniam, iż prowadzenie dodatkowych zajęć w przedszkolu np. języka angielskiego czy też rytmiki morze odbywać się za dodatkową odpłatą lub też skorzystamy z naszych obecnych nauczycieli ze szkoły.
Pani Agata Faszczewska – rodzic zwróciła się z pytaniem przez jaki okres w przedszkolu jest ta zimna woda, dlaczego nie poinformowano o tej sytuacji rodziców, dlaczego robi się Orlika, halę sportową w szkole w przypadku gdy najważniejsza rzecz brak jest ciepłej wody w przedszkolu.
Pani Agnieszka Kłosko – rodzic stwierdziła, iż nie można tej sprawy przekładać z roku na rok, należy zająć się nią już w tym roku.
Pan Sosnowski stwierdził, iż Rada przyznała w budżecie 30 tys. zł na remont łazienek w przedszkolu za tym wnioskowała komisja Rewizyjna. Radnych nie poinformowano o zimnej wodzie, a te podgrzewacze nic nie dadzą tam wszystko się wali.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż jedną łazienkę należy zrobić w tym roku.
Pani Monika Pańkowska –Przewodnicząca Rady Rodziców Przedszkola stwierdziła, iż łazienki w przedszkolu są w strasznym stanie, płytki odpadają w kranach leci lodowata woda, dzieci nie chcą myć rąk, przyjeżdżają do domu z brudnymi rękoma. Były organizowane zebrania rodziców w przedszkolu, nikt nas o tym nie poinformował, ta informacja dotarła od naszych dzieci.
Pan Wysocki stwierdził, iż za tą sytuację jest odpowiedzialny szef oświaty, więc gdzie jest Dyrektor.
Pani Pańkowska stwierdziła, iż rozmawiając wcześniej z Panią Dyrektor poinformowała, iż nie została zaproszona na sesję.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż po wspólnych rozmowach z Panem Burmistrzem i Panią Dyrektor nie widziano potrzeby zapraszania gdyż nie było spraw oświaty, a Pan Burmistrz miał znaleźć rozwiązanie na ten problem i przedstawić na sesji. Nikt nie spodziewał się, że będą obecni rodzice przedszkolaków.
Pan Sosnowski stwierdził, iż Pani Dyrektor informowała nas o potrzebie remontu łazienek w przedszkolu.
Jeden z rodziców zwrócił się z pytaniem do radnych, to dlaczego nie robiliście tych łazienek, dlaczego nigdy nie przeszliście się na kontrolę do przedszkola.
Pan Wysocki stwierdził, iż Pani Dyrektor zwracała się do nas o remont kapitalny łazienek rzędu kilkuset tysięcy złotych, ludzie czekają na drogi na inne sprawy ale nie było mowy o ciepłej wodzie to przecież można na bieżąco zrobić.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż ma w tym momencie informację Pani Dyrektor o potrzebach w oświacie na rok 2009-2010 i nie ma tu mowy o braku ciepłej wody. Natomiast, te 30 tys zł, które miały być przeznaczone na remont łazienek to była moja propozycja aby Pani Dyrektor te środki wygospodarowała z budżetu oświaty ale tego nie zrobiono.
Pan Leszczyński stwierdził, iż te środki na remont miały być pokryte z zaplanowanego zwiększenia etatu sprzątaczce, na który nie wyraziliśmy zgody. Skoro mamy zapewnienia Pana Burmistrza, że dostaniemy środki na remont przedszkola to w tym momencie zamontujmy boiler z termostatem skoro podgrzewacze nie zdadzą egzaminu, a z kapitalnym remontem poczekajmy do następnego roku.
Pani A. Kłosko stwierdziła, iż my rozumiemy że nie ma pieniędzy ale jak Klub Znicz prosi o 20 tys. zł to dostaje o tak sobie, a my jako rodzice też prosimy o środki na remont w tym roku to naszych próśb się nie słucha. Prosimy o wysłuchanie naszych próśb.
Pan Stypułkowski stwierdził, iż część radnych była za i dalej jest za remontem.
Pani A. Kłosko to proszę powiedzieć kiedy rozpocznie się ten remont ile będziemy czekać.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż wiemy że remont jest potrzebny ale głosowanie było takie i nie inne i ten remont w tym roku wypadł z budżetu.
Pan Sosnowski zgłosił wniosek aby przeznaczyć środki w tym budżecie na remont tych łazienek. Te środki można wziąć z Domu Kultury, zrezygnować z festynów.
Pan Wysocki zgłosił wniosek aby Pan Burmistrz w ramach swoich uprawnień zrobił wodę ciepłą nie czekając na remont łazienek.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż na posiedzeniu komisji ds. Gospodarki i Budżetu ustalono, że Dyrektor Szkoły przejrzy budżet gdyż z roku na rok przeznaczamy więcej środków na oświatę, a gdzie oszczędności związane z zamknięciem gimnazjum w Doktorcach. Stwierdzam, iż Pani Dyrektor zwracała się do nas z prośbą głównie o zwiększenie pół etatu, a 30 tys. zł nawet nie wspomniano.
Pan Laskowski zaproponował aby wstrzymać się z remontem do czasu przewidywanego kapitalnego remontu łazienek na przyszły rok.
Pani M. Pańkowska stwierdziła, iż nie tylko jest problem z ciepła wodę ale też z liczbą nauczycieli gdzie są dwie panie zatrudnione na 43 dzieci. Nadmieniam, iż dzieci przebywają w przedszkolu 7,5 godz. 5 godz. przebywają razem na jednej Sali, a nie całe 2 godz. przeznaczone jest na edukację dzieci. Prosimy o zatrudnienie dodatkowej nauczycielki żeby rozdzielić dzieci starsze i młodsze na cały dzień, a nie jak do tej pory na 2 godz. Nad tak dużą grupą nauczycielka nie jest w stanie zapanować jest tylko jeden wielki wrzask i pisk.
Pan Burmistrz stwierdził, iż ten problem Pani Dyrektor podnosiła co roku, ograniczają nas jedynie środki finansowe. Problemem jest zwiększenie gdziekolwiek jakiegoś zatrudnienia, zwiększyliśmy jedynie w przedszkolu o woźną oddziałową w osobie Pani Ryneckiej, co nastąpiło w związku z przeniesieniem gimnazjum ale ona też pomaga w opiece nad dziećmi. Będziemy do pomocy korzystać z Urzędu Pracy. W przypadku gdy dalej będzie taka liczba dzieci to będziemy musieli coś z tym zrobić. Najważniejsze rzeczy inwestycyjne zamkniemy w tym roku, czas pomyśleć o oświacie, kulturze.
Pani M. Pańkowska stwierdziła, iż stażystka nie rozwiąże tego problemu gdyż nie ma prawa przebywania sama z dziećmi, a jedynie z opiekunem grupy- pedagogiem.
Pan Faszczewski stwierdził, iż kiedyś w przedszkolu pracowała jedna sprzątaczka, a dziś są dwie plus kucharka to nie można jednej zwolnić i na to miejsce przyjąć nauczycielkę.
Pani A. Kłosko stwierdziła, iż w Łapach płaci się o niewiele więcej tylko o 10 zł. a godziny otwarcia są dłuższe i lepsze warunki.
Pan Sosnowski zwrócił się z pytaniem co będzie jak projekt nie przejdzie, a jak zainwestujemy te 30 tys. w tym roku to już zostanie, nikt nam ich nie zabierze, dalej podtrzymuje swój wniosek i proszę o głosowanie.
Pan Burmistrz czy nas jako gminę stać na przedszkole, przynajmniej połowa gmin w województwie podlaskim nie prowadzi przedszkoli, to rada i mieszkańcy zadecydowali że mamy te przedszkole to trzeba je utrzymać. Rosną wymagania i poziom życia jeżeli zdecydujemy się na remont to zróbmy go dobrze żeby się nie wstydzić. Co zaś tyczy się wniosku Pana Sosnowskiego to nie operujmy w tej chwili kwotą bo tych środków w budżecie nie ma. Co zaś tyczy się wniosku to robimy wszystko po to żeby do tych środków o które występujemy dołożyć drugie tyle ze swojego budżetu. Ja o tej wodzie dowiedziałem się od samych rodziców, dziwi mnie tylko fakt że żadna kontrola nie zwróciła uwagi na ten problem.
Pan Przewodniczący zobowiązał Pana Burmistrza żeby na dzień dzisiejszy w jakiś sposób rozwiązać problem z podłączeniem ciepłej wody w przedszkolu.
Pan Burmistrz stwierdził, iż co do zatrudnienia dodatkowej osoby w przedszkolu to do 1 maja będziemy zatwierdzać arkusz godzin na następny rok i dopiero tutaj można uwzględnić dodatkowy etat.
Pani Skarbnik zapoznała radnych z pismem Ministerstwa Finansów o odebraniu gminie subwencji oświatowej w kwocie 55.443 zł w związku ze zmniejszeniem liczby dzieci. Zapoznała również z pismem Dyrektora Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych o zwiększenie środków na oświatę w związku z nieprzewidzianym odśnieżaniem dachów na placówkach.
Pan Burmistrz zapoznał radnych OSP w Zawykach o przeznaczenie środków na umundurowanie jednostki, wyposażenie w sprzęt strażacki i remont części świetlicy w Zawykach oraz utworzenie damskiej drużyny.
Pan Puziuk stwierdził, iż należy pomóc chłopcom z OSP, skoro mają chęć i zajmuję czołowe miejsca w zawodach w naszym województwie.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż w budżecie nie zaplanowano takich środków na ten cel, w związku z czym zobowiązuję Pana Burmistrza do poszukania takich środków.
Pan Burmistrz stwierdzał, iż w tej sprawie należy spotkać się z komendantem gminnym i prezesami jednostek siadamy i ustalamy budżet na OSP.
Pan Leszczyński stwierdził, iż możemy i dzisiaj zostać, jako Komendant Gminny jestem na każde skinięcie i poważnie traktuję swoją funkcję co nie można powiedzieć o Panu.  Należy pomóc tej jednostce OSP z Zawyk, gdyż oni przyczyniają się w największym stopniu do reklamy gminy. Trzeba do tego podejść poważnie i wygospodarować te środki na ten cel.
Przedstawiciel OSP w Zawykach zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza co dalej z naszymi prośbami, gdyż na umówione spotkania Pan nie przyjeżdża to chcemy znać odpowiedź teraz.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nie jestem w stanie być na każdym spotkaniu i tak każde weekendy mam zajęte, wolę pojechać na spotkanie bo to mniej stresujące niż praca za biurkiem. Proszę nie mieć pretensji, że mnie też często nie można za biurkiem spotkać, wyjeżdżam załatwiać wszystkie sprawy dla gminy jest Sekretarz od tego i zawsze pewne rzeczy przekaże. Nie ukrywam, że jest mały zamęt ze strażami i chcę, proszę was o współpracę aby to uporządkować.
Pan Leszczyński stwierdził, iż ten młody człowiek ma całkowitą rację gdyż olewa nas Pan. Pan powinien poważnie traktować swoje obowiązki, a te wyjazdy poza teren gminy to są za częste gdyż więcej jest Pan poza Urzędem niż w miejscu pracy. Proponuję więcej służyć swoim obywatelom, bo te społeczeństwo na Pana płaci.
Pan Burmistrz zapoznał radnych z pismem o przyznaniu środków w budżecie na odłów bezpańskich psów na terenie gminy Suraż.
Radni nie odnieśli się do powyższego tematu.
 
Ad.16.
Zamknięcie obrad XLI sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1420
 
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
 
                                                                         Przewodniczący Rady Miejskiej
                                                                                  Pan Zygmunt Jarmoc
 
 
 
 
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2010-04-16

Data modyfikacji: 2010-04-16

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2010-04-16